První republika II

Martina Pachmanová výstava únor 2019

Když se v roce 2012 na půdě Národní galerie v Praze konala diskuze „Veletržní palác – zapálit, nebo je i jiné řešení?“, ve svém příspěvku jsem kromě jiného komentovala neudržitelnou ideologickou podjatost stálé expozice moderního a současného umění, která...

První republika I

Tomáš Pospiszyl výstava únor 2019

Na První republiku jsem zašel až několik dní po jejím zahájení. V klidu jsem se tak mohl procházet prázdnou expozicí, kde kromě postarších kustodů i překvapivě atleticky vypadající ochranky v oblecích téměř nikdo nebyl. Rámcovou koncepci expozice jsem znal, přesto jsem se...

První republika

Tomáš Winter výstava únor 2019

Otevření nového výstavního projektu 1918–1938: První republika ve Veletržním paláci v Praze bylo vzhledem k problematickému pojetí předešlé expozice napjatě očekávanou událostí. Otázky, zda se Národní galerii podaří pod současným vedením vytvořit moderní, důmyslně...

Dělník sběratelem?

Tomáš Klička kniha únor 2019

Doba od února 1948 do počátků liberalizace v druhé polovině šedesátých let sbírání moderního umění příliš nepřála. Vysoko­školská pedagožka a někdejší šéfredaktorka ART+ Marcela Rusinko se přesto věnuje dějinám sběratelství právě v tomto nepříznivém

Šílená jachta

Anežka Bartlová recenze únor 2019

„Všichni na jedné lodi plujem / na jedné palubě / a i když neveslujem / voda nás sama nese / vstříc stejné záhubě / na jedné lodi plujem / na jedné palubě / a mrtvé vyhazujem / a živým smějeme se…“ (Na jedné lodi plujem, 1983) Text oceňovaného písničkáře Jaromíra...

Imaginace dystopie

Václav Janoščík recenze únor 2019

Dnešek, zdá se, je poznamenán především jedním paradoxem – rozporem mezi množstvím možností volit si své podmínky na straně jedné a nemožností tyto podmínky měnit na straně druhé. Právě dnes údajně můžeme být, kým chceme, dělat, co chceme, a zároveň zůstáváme...

Civilizace na rozcestí

Jan Wollner recenze únor 2019

Na obálce prvního čísla časopisu Trend, který od roku 1969 informoval české čtenáře o prognózách vývoje ekonomiky, techniky, urbanismu a dalších oborů, je znázorněn podivný dům. Strukturou organicky tvarovaných buněk namísto tradičních bytů nepřipomíná nic z toho, co...

Krása Inc.

Pavla Pauknerová zahraniční výstava únor 2019

Nejprve štěstí, potom krása. Tři roky po výstavě The Happy Show představuje vídeňské Museum für Angewandte Kunst (MAK) další multimediální projekt grafických designérů Stefana Sagmeistera a Jessicy Walsh. Věnován je tentokrát tématu krásy – historii, zdrojům, funkcím,...

Práce, která není vidět

Lukáš Pilka profil únor 2019

Každý z katalogů k pražské výstavě Kathariny Grosse byl zabalen do kusu látky s částí její malby. Tato neobvyklá obálka přitom vznikala podobným způsobem jako ostatní práce německé umělkyně – rozprašováním pestrých barev pomocí průmyslové trysky po velké ploše, na...

Neoandská – neoliberální? Postmoderní – postkoloniální?

Michaela Janečková architektura únor 2019

Kdo nikdy nepohrdal postmodernou, nemá to pravé archipuristické srdce! Vzpomínáte (pokud jste alespoň tak staří jako já) na ten bílý neofunkcionalismus devadesátých let, který v českém prostředí tak povzneseně symbolizoval návrat k národní tradici a identitě, navenek...

Valentýna Janů

Jen Kratochvil portfolio únor 2019

Valentýna Janů (*1994) absolvovala bakalářský program na FAMU v ateliéru postkonceptuální fotografie Jiřího Thýna a Antonína Jiráta. V magisterském studiu v současnosti pokračuje v intermediálním ateliéru Dušana Zahoranského a Pavly Scerankové na AVU. Na podzim proběhla její...

franta bohm.jpg

Jiří Franta a David Böhm

Jiří Ptáček rozhovor únor 2019

Mezi námi dvěma ego nestojí / David Böhm a Jiří Franta se autorskou dvojicí stali v roce 2006. A jak říkají, bylo to vlastně neúmyslné. Rozhovor pořízený po dvanácti letech společné práce a života přitom ukazuje, že nejde o účelovou alianci. Tu by ostatně nešlo přežít...

BŮH JE KRÁSNÝ A MILUJE KRÁSU

Kristýna Rendlová téma únor 2019

Britské muzeum představilo v říjnu novou stálou expozici islámského umění. Završilo tak pomyslnou sérii renovací islámských expozic v předních světových muzeích, které jsme v poslední dekádě a půl mohli být svědky v Evropě i Spojených státech. Zhodnocení koncepce...

Na dejiny a dobrých umelcov sa nezabúda

Jana Močková Slovensko únor 2019

Vyhovárať sa na to, že oni sú tí zlí a my sme tí dobrí, nie je správne riešenie, povedal nedávno v rozhovore Vladimír Beskid. Po ôsmich rokoch sa vracia šéfovať do trnavskej galérie a svojím výrokom dosť výstižne komentuje súčasný stav regionálnych galérií na

Návštěvnost galerií 2018

Tomáš Klička zprávy únor 2019

ČR – Nejvíce návštěvníků v roce 2018 podle očekávání přilákala velká putovní retrospektiva Františka Kupky. S 90 tisíci vstupy výrazně předčila ostatní domácí výstavy, úspěšná byla i její pařížská premiéra, kterou v Grand Palais od března do července

Osamu Okamura děkanem

Karolina Jirkalová zprávy únor 2019

Liberec – Novým děkanem Fakulty umění a architektury TU v Liberci zvolil akademický senát architekta a publicistu Osamu Okamuru. Vedení fakulty převezme po Zdeňku Fránkovi, který byl děkanem od roku 2012 a v roce 2018 na svou funkci rezignoval. Akademický senát vybíral ze dvou...

30. ročník Chalupeckého ceny

Anežka Bartlová zprávy únor 2019

Společnost Jindřicha Chalupeckého stihla v rozmezí jednoho měsíce vyhlásit laureáta devětadvacátého ročníku i finalisty pro rok 2019. Vítězem za loňský rok se stal Lukáš „Saliva“ Hofmann. Rozhodování porotců bylo podle jejich vlastních slov náročné a diskuse dlouhé....

Střídání na pozicích

Anežka Bartlová zprávy únor 2019

Praha – Od začátku února nastupuje na pozici ředitele Sbírky moderního a současného umění NGP Michal Novotný. Na počátku března pak vymění ředitele i český Tranzit – novou vedoucí tuzemské pobočky se stane Veronika Janatková.

Vzpomínky na formu

Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění únor 2019

Dva z úspěšných loňských filmů jsou natočené černobíle. Studená válka režiséra Pawla Pawlikovského zvítězila v Cannes a volba černobílé formy stejně jako v jeho předchozím filmu Ida (2013) celkem jednoduše odkazuje ke krutosti zfilmované doby a tematizaci citového...

Medea se bouří, nereptá

Marianna Placáková zahraniční výstava únor 2019

Drážďanské státní sbírky otevřely koncem minulého roku výstavu s názvem Medea reptá, která prezentuje tvorbu výtvarných umělkyň bývalých socialistických států. Kromě největší části zaměřené na produkci bývalé NDR byla do výstavy zařazena díla z Polska, Rumunska,...

105. lekce - Otevřený dopis

Ondřej Chrobák manuál únor 2019

Vážený pan Ing. Petr Dvořák, MBA generální ředitel České televize Kavčí hory 140 00 Praha 4  

Obsah čísla

únor 2019

První republika II

Martina Pachmanová výstava únor 2019

Když se v roce 2012 na půdě Národní galerie v Praze konala diskuze „Veletržní palác – zapálit, nebo je i jiné řešení?“, ve svém příspěvku jsem kromě jiného komentovala neudržitelnou ideologickou podjatost stálé expozice moderního a současného umění, která...

První republika

Tomáš Winter výstava únor 2019

Otevření nového výstavního projektu 1918–1938: První republika ve Veletržním paláci v Praze bylo vzhledem k problematickému pojetí předešlé expozice napjatě očekávanou událostí. Otázky, zda se Národní galerii podaří pod současným vedením vytvořit moderní, důmyslně...

Imaginace dystopie

Václav Janoščík recenze únor 2019

Dnešek, zdá se, je poznamenán především jedním paradoxem – rozporem mezi množstvím možností volit si své podmínky na straně jedné a nemožností tyto podmínky měnit na straně druhé. Právě dnes údajně můžeme být, kým chceme, dělat, co chceme, a zároveň zůstáváme...

Krása Inc.

Pavla Pauknerová zahraniční výstava únor 2019

Nejprve štěstí, potom krása. Tři roky po výstavě The Happy Show představuje vídeňské Museum für Angewandte Kunst (MAK) další multimediální projekt grafických designérů Stefana Sagmeistera a Jessicy Walsh. Věnován je tentokrát tématu krásy – historii, zdrojům, funkcím,...

Práce, která není vidět

Lukáš Pilka profil únor 2019

Každý z katalogů k pražské výstavě Kathariny Grosse byl zabalen do kusu látky s částí její malby. Tato neobvyklá obálka přitom vznikala podobným způsobem jako ostatní práce německé umělkyně – rozprašováním pestrých barev pomocí průmyslové trysky po velké ploše, na...

Valentýna Janů

Jen Kratochvil portfolio únor 2019

Valentýna Janů (*1994) absolvovala bakalářský program na FAMU v ateliéru postkonceptuální fotografie Jiřího Thýna a Antonína Jiráta. V magisterském studiu v současnosti pokračuje v intermediálním ateliéru Dušana Zahoranského a Pavly Scerankové na AVU. Na podzim proběhla její...

BŮH JE KRÁSNÝ A MILUJE KRÁSU

Kristýna Rendlová téma únor 2019

Britské muzeum představilo v říjnu novou stálou expozici islámského umění. Završilo tak pomyslnou sérii renovací islámských expozic v předních světových muzeích, které jsme v poslední dekádě a půl mohli být svědky v Evropě i Spojených státech. Zhodnocení koncepce...

Návštěvnost galerií 2018

Tomáš Klička zprávy únor 2019

ČR – Nejvíce návštěvníků v roce 2018 podle očekávání přilákala velká putovní retrospektiva Františka Kupky. S 90 tisíci vstupy výrazně předčila ostatní domácí výstavy, úspěšná byla i její pařížská premiéra, kterou v Grand Palais od března do července

30. ročník Chalupeckého ceny

Anežka Bartlová zprávy únor 2019

Společnost Jindřicha Chalupeckého stihla v rozmezí jednoho měsíce vyhlásit laureáta devětadvacátého ročníku i finalisty pro rok 2019. Vítězem za loňský rok se stal Lukáš „Saliva“ Hofmann. Rozhodování porotců bylo podle jejich vlastních slov náročné a diskuse dlouhé....

Vzpomínky na formu

Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění únor 2019

Dva z úspěšných loňských filmů jsou natočené černobíle. Studená válka režiséra Pawla Pawlikovského zvítězila v Cannes a volba černobílé formy stejně jako v jeho předchozím filmu Ida (2013) celkem jednoduše odkazuje ke krutosti zfilmované doby a tematizaci citového...

105. lekce - Otevřený dopis

Ondřej Chrobák manuál únor 2019

Vážený pan Ing. Petr Dvořák, MBA generální ředitel České televize Kavčí hory 140 00 Praha 4  

První republika I

Tomáš Pospiszyl výstava únor 2019

Na První republiku jsem zašel až několik dní po jejím zahájení. V klidu jsem se tak mohl procházet prázdnou expozicí, kde kromě postarších kustodů i překvapivě atleticky vypadající ochranky v oblecích téměř nikdo nebyl. Rámcovou koncepci expozice jsem znal, přesto jsem se...

Dělník sběratelem?

Tomáš Klička kniha únor 2019

Doba od února 1948 do počátků liberalizace v druhé polovině šedesátých let sbírání moderního umění příliš nepřála. Vysoko­školská pedagožka a někdejší šéfredaktorka ART+ Marcela Rusinko se přesto věnuje dějinám sběratelství právě v tomto nepříznivém

Šílená jachta

Anežka Bartlová recenze únor 2019

„Všichni na jedné lodi plujem / na jedné palubě / a i když neveslujem / voda nás sama nese / vstříc stejné záhubě / na jedné lodi plujem / na jedné palubě / a mrtvé vyhazujem / a živým smějeme se…“ (Na jedné lodi plujem, 1983) Text oceňovaného písničkáře Jaromíra...

Civilizace na rozcestí

Jan Wollner recenze únor 2019

Na obálce prvního čísla časopisu Trend, který od roku 1969 informoval české čtenáře o prognózách vývoje ekonomiky, techniky, urbanismu a dalších oborů, je znázorněn podivný dům. Strukturou organicky tvarovaných buněk namísto tradičních bytů nepřipomíná nic z toho, co...

Neoandská – neoliberální? Postmoderní – postkoloniální?

Michaela Janečková architektura únor 2019

Kdo nikdy nepohrdal postmodernou, nemá to pravé archipuristické srdce! Vzpomínáte (pokud jste alespoň tak staří jako já) na ten bílý neofunkcionalismus devadesátých let, který v českém prostředí tak povzneseně symbolizoval návrat k národní tradici a identitě, navenek...

franta bohm.jpg

Jiří Franta a David Böhm

Jiří Ptáček rozhovor únor 2019

Mezi námi dvěma ego nestojí / David Böhm a Jiří Franta se autorskou dvojicí stali v roce 2006. A jak říkají, bylo to vlastně neúmyslné. Rozhovor pořízený po dvanácti letech společné práce a života přitom ukazuje, že nejde o účelovou alianci. Tu by ostatně nešlo přežít...

Na dejiny a dobrých umelcov sa nezabúda

Jana Močková Slovensko únor 2019

Vyhovárať sa na to, že oni sú tí zlí a my sme tí dobrí, nie je správne riešenie, povedal nedávno v rozhovore Vladimír Beskid. Po ôsmich rokoch sa vracia šéfovať do trnavskej galérie a svojím výrokom dosť výstižne komentuje súčasný stav regionálnych galérií na

Osamu Okamura děkanem

Karolina Jirkalová zprávy únor 2019

Liberec – Novým děkanem Fakulty umění a architektury TU v Liberci zvolil akademický senát architekta a publicistu Osamu Okamuru. Vedení fakulty převezme po Zdeňku Fránkovi, který byl děkanem od roku 2012 a v roce 2018 na svou funkci rezignoval. Akademický senát vybíral ze dvou...

Střídání na pozicích

Anežka Bartlová zprávy únor 2019

Praha – Od začátku února nastupuje na pozici ředitele Sbírky moderního a současného umění NGP Michal Novotný. Na počátku března pak vymění ředitele i český Tranzit – novou vedoucí tuzemské pobočky se stane Veronika Janatková.

Medea se bouří, nereptá

Marianna Placáková zahraniční výstava únor 2019

Drážďanské státní sbírky otevřely koncem minulého roku výstavu s názvem Medea reptá, která prezentuje tvorbu výtvarných umělkyň bývalých socialistických států. Kromě největší části zaměřené na produkci bývalé NDR byla do výstavy zařazena díla z Polska, Rumunska,...

Obsah čísla

únor 2019

První republika II

Martina Pachmanová výstava únor 2019

Když se v roce 2012 na půdě Národní galerie v Praze konala diskuze „Veletržní palác – zapálit, nebo je i jiné řešení?“, ve svém příspěvku jsem kromě jiného komentovala neudržitelnou ideologickou podjatost stálé expozice moderního a současného umění, která...

Dělník sběratelem?

Tomáš Klička kniha únor 2019

Doba od února 1948 do počátků liberalizace v druhé polovině šedesátých let sbírání moderního umění příliš nepřála. Vysoko­školská pedagožka a někdejší šéfredaktorka ART+ Marcela Rusinko se přesto věnuje dějinám sběratelství právě v tomto nepříznivém

Imaginace dystopie

Václav Janoščík recenze únor 2019

Dnešek, zdá se, je poznamenán především jedním paradoxem – rozporem mezi množstvím možností volit si své podmínky na straně jedné a nemožností tyto podmínky měnit na straně druhé. Právě dnes údajně můžeme být, kým chceme, dělat, co chceme, a zároveň zůstáváme...

Valentýna Janů

Jen Kratochvil portfolio únor 2019

Valentýna Janů (*1994) absolvovala bakalářský program na FAMU v ateliéru postkonceptuální fotografie Jiřího Thýna a Antonína Jiráta. V magisterském studiu v současnosti pokračuje v intermediálním ateliéru Dušana Zahoranského a Pavly Scerankové na AVU. Na podzim proběhla její...

Na dejiny a dobrých umelcov sa nezabúda

Jana Močková Slovensko únor 2019

Vyhovárať sa na to, že oni sú tí zlí a my sme tí dobrí, nie je správne riešenie, povedal nedávno v rozhovore Vladimír Beskid. Po ôsmich rokoch sa vracia šéfovať do trnavskej galérie a svojím výrokom dosť výstižne komentuje súčasný stav regionálnych galérií na

30. ročník Chalupeckého ceny

Anežka Bartlová zprávy únor 2019

Společnost Jindřicha Chalupeckého stihla v rozmezí jednoho měsíce vyhlásit laureáta devětadvacátého ročníku i finalisty pro rok 2019. Vítězem za loňský rok se stal Lukáš „Saliva“ Hofmann. Rozhodování porotců bylo podle jejich vlastních slov náročné a diskuse dlouhé....

Medea se bouří, nereptá

Marianna Placáková zahraniční výstava únor 2019

Drážďanské státní sbírky otevřely koncem minulého roku výstavu s názvem Medea reptá, která prezentuje tvorbu výtvarných umělkyň bývalých socialistických států. Kromě největší části zaměřené na produkci bývalé NDR byla do výstavy zařazena díla z Polska, Rumunska,...

První republika I

Tomáš Pospiszyl výstava únor 2019

Na První republiku jsem zašel až několik dní po jejím zahájení. V klidu jsem se tak mohl procházet prázdnou expozicí, kde kromě postarších kustodů i překvapivě atleticky vypadající ochranky v oblecích téměř nikdo nebyl. Rámcovou koncepci expozice jsem znal, přesto jsem se...

Civilizace na rozcestí

Jan Wollner recenze únor 2019

Na obálce prvního čísla časopisu Trend, který od roku 1969 informoval české čtenáře o prognózách vývoje ekonomiky, techniky, urbanismu a dalších oborů, je znázorněn podivný dům. Strukturou organicky tvarovaných buněk namísto tradičních bytů nepřipomíná nic z toho, co...

Práce, která není vidět

Lukáš Pilka profil únor 2019

Každý z katalogů k pražské výstavě Kathariny Grosse byl zabalen do kusu látky s částí její malby. Tato neobvyklá obálka přitom vznikala podobným způsobem jako ostatní práce německé umělkyně – rozprašováním pestrých barev pomocí průmyslové trysky po velké ploše, na...

franta bohm.jpg

Jiří Franta a David Böhm

Jiří Ptáček rozhovor únor 2019

Mezi námi dvěma ego nestojí / David Böhm a Jiří Franta se autorskou dvojicí stali v roce 2006. A jak říkají, bylo to vlastně neúmyslné. Rozhovor pořízený po dvanácti letech společné práce a života přitom ukazuje, že nejde o účelovou alianci. Tu by ostatně nešlo přežít...

Návštěvnost galerií 2018

Tomáš Klička zprávy únor 2019

ČR – Nejvíce návštěvníků v roce 2018 podle očekávání přilákala velká putovní retrospektiva Františka Kupky. S 90 tisíci vstupy výrazně předčila ostatní domácí výstavy, úspěšná byla i její pařížská premiéra, kterou v Grand Palais od března do července

Střídání na pozicích

Anežka Bartlová zprávy únor 2019

Praha – Od začátku února nastupuje na pozici ředitele Sbírky moderního a současného umění NGP Michal Novotný. Na počátku března pak vymění ředitele i český Tranzit – novou vedoucí tuzemské pobočky se stane Veronika Janatková.

105. lekce - Otevřený dopis

Ondřej Chrobák manuál únor 2019

Vážený pan Ing. Petr Dvořák, MBA generální ředitel České televize Kavčí hory 140 00 Praha 4  

První republika

Tomáš Winter výstava únor 2019

Otevření nového výstavního projektu 1918–1938: První republika ve Veletržním paláci v Praze bylo vzhledem k problematickému pojetí předešlé expozice napjatě očekávanou událostí. Otázky, zda se Národní galerii podaří pod současným vedením vytvořit moderní, důmyslně...

Šílená jachta

Anežka Bartlová recenze únor 2019

„Všichni na jedné lodi plujem / na jedné palubě / a i když neveslujem / voda nás sama nese / vstříc stejné záhubě / na jedné lodi plujem / na jedné palubě / a mrtvé vyhazujem / a živým smějeme se…“ (Na jedné lodi plujem, 1983) Text oceňovaného písničkáře Jaromíra...

Krása Inc.

Pavla Pauknerová zahraniční výstava únor 2019

Nejprve štěstí, potom krása. Tři roky po výstavě The Happy Show představuje vídeňské Museum für Angewandte Kunst (MAK) další multimediální projekt grafických designérů Stefana Sagmeistera a Jessicy Walsh. Věnován je tentokrát tématu krásy – historii, zdrojům, funkcím,...

Neoandská – neoliberální? Postmoderní – postkoloniální?

Michaela Janečková architektura únor 2019

Kdo nikdy nepohrdal postmodernou, nemá to pravé archipuristické srdce! Vzpomínáte (pokud jste alespoň tak staří jako já) na ten bílý neofunkcionalismus devadesátých let, který v českém prostředí tak povzneseně symbolizoval návrat k národní tradici a identitě, navenek...

BŮH JE KRÁSNÝ A MILUJE KRÁSU

Kristýna Rendlová téma únor 2019

Britské muzeum představilo v říjnu novou stálou expozici islámského umění. Završilo tak pomyslnou sérii renovací islámských expozic v předních světových muzeích, které jsme v poslední dekádě a půl mohli být svědky v Evropě i Spojených státech. Zhodnocení koncepce...

Osamu Okamura děkanem

Karolina Jirkalová zprávy únor 2019

Liberec – Novým děkanem Fakulty umění a architektury TU v Liberci zvolil akademický senát architekta a publicistu Osamu Okamuru. Vedení fakulty převezme po Zdeňku Fránkovi, který byl děkanem od roku 2012 a v roce 2018 na svou funkci rezignoval. Akademický senát vybíral ze dvou...

Vzpomínky na formu

Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění únor 2019

Dva z úspěšných loňských filmů jsou natočené černobíle. Studená válka režiséra Pawla Pawlikovského zvítězila v Cannes a volba černobílé formy stejně jako v jeho předchozím filmu Ida (2013) celkem jednoduše odkazuje ke krutosti zfilmované doby a tematizaci citového...

Obsah čísla

únor 2019

Získejte
roční předplatné
za 1100 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Koupit předplatné