První republika I
Tomáš Pospiszyl výstava únor 2019
Na První republiku jsem zašel až několik dní po jejím zahájení. V klidu jsem se tak mohl procházet prázdnou expozicí, kde kromě postarších kustodů i překvapivě atleticky vypadající ochranky v oblecích téměř nikdo nebyl. Rámcovou koncepci expozice jsem znal, přesto jsem se ve výstavních prostorech neubránil šoku. Klasicky pojatá instalace prezentuje konstelaci meziválečného umění tak, jako kdyby tehdejší galerie, spolky a další umělecké organizace dostaly každá svůj „pokojík“ a ten zaplnily produkcí, která pro ně byla v této době typická. Tedy na první pohled přehlídka gaučáků, v níž se ztrácí avantgarda, kde je potlačen příběh formy moderního umění a kde je uměleckohistorická interpretace omezena na stručné textové vstupy v každé kapitole. Souhlasím, že formalistické přehledy jsou vyčerpané. Ocenil jsem vyjevení jinak neviditelných národnostních, regionálních i ekonomických aspektů tehdejšího umění. Nebyl jsem si však jist, zda je podobný krok směrem k sociálním dějinám umění únosný.
Socialistický Rubens v dole
Tomáš Pospiszyl zahraničí listopad 2019
Výstava Utopie a pád v düsseldorfském Kunstpalastu chtěla nově otevřít otázku vztahu k umění bývalé Německé demokratické republiky. Víc než řečnické otázky by si však toto téma zasloužilo i nějaké odpovědi.
Ořech přes okno
Tomáš Pospiszyl dílo měsíce říjen 2015
Pohledů ze svého okna namaloval Jindřich Prucha v zimě 1913–14 hned několik, podle některých svědectví až sedm. Nejasně blátivá krajina, na obraze překrytá větvemi holého stromu a okenním rámem, zatím nedává nic tušit o tom, že nadcházející jaro Prucha prožije...
Když obraz promluví
Tomáš Pospiszyl dílo měsíce duben 2018
Autorská kniha Babyluna Jiřího Koláře zřejmě promění pohled na svého autora. Metodám vyprávění se věnoval s větší hloubkou, než jsme si dosud mysleli.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?