Vzpomínky na formu
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění únor 2019
Dva z úspěšných loňských filmů jsou natočené černobíle. Studená válka režiséra Pawla Pawlikovského zvítězila v Cannes a volba černobílé formy stejně jako v jeho předchozím filmu Ida (2013) celkem jednoduše odkazuje ke krutosti zfilmované doby a tematizaci citového chladu i politického útlaku. Přímočařejší, ale méně jednoduchá je nebarevnost filmu Roma Alfonse Cuaróna, který uspěl v Benátkách. Tady jde o charakteristiku vzpomínek na dětství v Mexiku kolem roku 1970, na jejichž pozadí hraje ještě černobílá televize a které blednou a unikají, jakkoli se je snažíme zpřítomnit silou emocí.
Umělci v božišti národa českého
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění červen 2022
Dále v tomto čísle najdete recenzi nové stálé expozice Dějiny (české národní) v rekonstruované budově Národního muzea. Tady se chci trochu podrobněji zastavit v ústřední slavnostní prostoře – Panteonu.
Rebelství jako pikantní koketerie
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění červenec 2021
Výstavní událostí roku je v Národní galerii Praha výstava Toyen, pojmenovaná Snící rebelka. Toto slovní spojení ukazuje rebelství malířky jako něco nereálného a snad i nezdařeného, subjektivního a psychologického, každopádně neškodného.
Smutná poznámka o kráse
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění březen 2020
Výstava Krásné Madony ze Salcburku: Litý kámen kolem 1400 v Anežském klášteře je výstava snů. Vrchovatě naplňuje mé vlastní sny, které jsem měla před čtyřiceti lety. Tehdy jsem se po studiu rozsáhlé české literatury usilovně prokousávala velkou monografií Karl-Heinze...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?