Maria Bartuszová installation view at Tate Modern 2022, Photo © Tate (Joe Humphrys) (4).jpg

Maria Bartuszová v Tate Modern

Dušan Buran výstava říjen 2022

Plagát aktuálnej výstavy Marie Bartuszovej, ktorý sa objavil v londýnskych uliciach, prezentuje jedno z jej emblematických diel (Bez názvu, 1985). Ide o akýsi biely oblak, zvnútra vydolovaný, kedysi narastajúci potenciál, ktorý sa ale nakoniec ukáže byť prázdny. Krehký zhluk...

IMG_8290.jpg

Kunsthalle versus PLATO

Jan Zikmund Jakub Potůček architekura říjen 2022

V letošním roce otevřely své brány dvě umělecké instituce, jejichž sídla vznikla úpravou původně industriálních staveb. Pro potřeby soukromé Kunsthalle Praha přestavěl ateliér Schindler Seko architekti Zengerovu transformační stanici na pražském Klárově; ostravská...

ARTQUIZ
Sochařka Maria Bartuszová se narodila roku 1936 v:
A. Budapešti
B. Bratislavě
C. Praze

Matisse-soemand-ENDELIG-BILLEDFIL-TIL-WEB-scaled-e1655117874702.jpg

ČERVENÝ ATELIÉR HENRIHO MATISSE

Tereza Hadravová zahraničí říjen 2022

Najdi deset rozdílů, mohlo by stát v podtitulu výstavy, která je soustředěná kolem jediného obrazu, Červeného ateliéru (The Red Studio, 1911) Henriho Matisse. Plátno zobrazuje umělcův ateliér v ­Issy-les-Moulineaux naplněný jeho jedenácti díly. Abychom spatřili jejich...

A_Pavel Buchler.jpg

Pavel Büchler. Já dovedu začít teprve od konce, obvykle tehdy, když už něco doslouží

Jana Písaříková rozhovor říjen 2022

V roce 1981 emigroval Pavel Büchler do Velké Británie – jeho tvorba zmizela z českého kontextu a také se musela od základů změnit. Povídali jsme si o dvojí zkušenosti umění, o dnešním smyslu přívlastku „konceptuální“, o jeho připravované retrospektivě pro Moravskou...

Dohoda s bahnom perfo.jpg

DOMINIK STYK

Noemi Purkrábková portfolio říjen 2022

Při prohlížení instagramového profilu Dominika Styka člověk narazí na zábavnou směsici obrazů, v níž se dokumentace výstav a performance doslova proplétají s všemožnými kořeny, detaily exotických květů či z internetu staženými fotografiemi juxtapozic rostlinných a...

03_anticek.jpg

HISTORICKÉ PROMĚNY MĚSTSKÉHO MOBILIÁŘE A VENKOVNÍHO NÁBYTKU

Mariana Kubištová antiques říjen 2022

Městský mobiliář, někdy nazývaný také městský či uliční nábytek, může být lehce vnímán „jen“ jako soubor prvků, které jsou ve veřejném prostoru umístěny bez souvislosti s vývojem společnosti. Druhy a způsob použití městského mobiliáře se však proměňovaly v...

055_FF12_VP02856.jpeg

O podrývání nacionalismu ve vizuální kultuře

Martin Vrba recenze říjen 2022

Dvanáctý Fotograf Festival s podtitulem „Nikdo sem nepatří víc než vy“ se zabývá nárůstem nacionalismu, pravicového extremismu a populismu, s nímž se Evropa, Českou republiku nevyjímaje, v posledních letech stále více potýká. Letošní ročník, který kurátorsky připravily...

2209_FEUERLE2151x.jpg

ASIJSKÁ ELEGANCE POD SLUPKOU Z BETONU

Emma Hanzlíková zahraničí říjen 2022

Je tomu přesně rok, co se veřejnosti otevřela nová stálá expozice asijského umění v Humboldtově fóru. K jejímu provedení bychom asi těžko hledali větší protipól, než je soukromá sbírka Feuerle, kterou aktuálně doplňuje i intervence Edmunda de Waala. Skutečný jin a jang v...

Kde nic nebylo

Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění říjen 2022

Po padesáti letech práce dokončil americký minimalista Michael Heizer největší umělecké dílo na světě.

rocenka-scan.jpg

Architektonický rok Pavly Melkové

Karolina Jirkalová knižní recenze říjen 2022

Při recenzování architektonické ročenky se opakovaně ocitám v rozpacích. Co mám vlastně hodnotit? Architektonickou „sklizeň“ za loňský rok? Ale o čem vůbec může vypovídat? Souhrn staveb dokončených v tak krátkém období je spíš dílem náhody a k hodnocení aktuální...

EDITORIAL

Tomáš Klička editorial říjen 2022

Podzimní výstavní sklizeň obvykle nabízí množství dobrot. Zřejmě se budeme muset přiobléct, protože i výstavní síně bojují s vyššími účty za topení, nenechme se ale odradit.

AA-66.jpg

Energetická krize a galerie

Tomáš Klička zprávy říjen 2022

Probíhající enormní nárůst cen energií, který postihuje celou Evropu, dopadá v České republice spolu s domácnostmi, průmyslem a službami také na provoz kulturních institucí.

DUMB_Ambruz_web.jpg

Jan Ambrůz

Martina Mrázová recenze říjen 2022

Tvorba Jana Ambrůze (1953) směřovala už od osmdesátých let k otázkám řádu, prostoru, lability, křehkosti a přírodních procesů. Výstava v brněnském Domě umění, do jehož sálů se nyní sochař vrací po dlouhých šestadvaceti letech, však překvapuje nebývalou hravostí a...

RANNÍ PESSIMA

Ondřej Chrobák manuál říjen 2022

Jsou chvíle, kdy jsou vám vystudované dějiny umění na nic. Ne, je to ještě horší. Jsou vám na obtíž.

Maria Bartuszová installation view at Tate Modern 2022, Photo © Tate (Joe Humphrys) (6).jpg

Rozhovor s Juliet Bingham a Gabrielou Garlatyovou

Petra Lexová výstava říjen 2022

U příležitosti zahájení výstavy Marie Bartuszové v Tate Modern vznikl rozhovor s kurátorkou výstavy Juliet Bingham (Tate) a spoluautorkou doprovodného katalogu Gabrielou Garlatyovou. Slovenská historička umění se rovněž dlouhodobě věnuje zpracování Archívu Marie Bartuszovej v...

1 (2).jpg

Sociální poloha Jana Zrzavého

Tereza Koucká na trhu říjen 2022

V nadcházející aukci společnosti Sýpka se objeví malba Kokota od Jana Zrzavého, obraz, o kterém se dlouhou dobu nevědělo, kde se přesně nachází.

Z Košíc do sveta: Maria Bartuszová je v Tate Modern

Jana Močková Slovensko říjen 2022

Azda nebude úplne predčasné, ak povieme, že Slovensko má svoj kultúrny highlight tohto roka za sebou. „Je to sila,“ hovorí Sofia Bartuszová, keď sa pýtam, ako to celé prežíva. Sme na štvrtom poschodí Blavatnik Building, o ktorú sa londýnska Tate Modern pred pár rokmi...

Ladislav Kuba a Tomáš Pilař Architekty roku

Karolina Jirkalová zprávy říjen 2022

Cenu za mimořádný přínos architektuře v posledních pěti letech získala letos dvojice brněnských architektů Ladislav Kuba a Tomáš Pilař. Čestným uznáním ocenila porota Naděždu Goryczkovou, generální ředitelku Národního památkového ústavu.

Maria Bartuszová installation view at Tate Modern 2022, Photo © Tate (Joe Humphrys) (4).jpg

Maria Bartuszová v Tate Modern

Dušan Buran výstava říjen 2022

Plagát aktuálnej výstavy Marie Bartuszovej, ktorý sa objavil v londýnskych uliciach, prezentuje jedno z jej emblematických diel (Bez názvu, 1985). Ide o akýsi biely oblak, zvnútra vydolovaný, kedysi narastajúci potenciál, ktorý sa ale nakoniec ukáže byť prázdny. Krehký zhluk...

ARTQUIZ
Sochařka Maria Bartuszová se narodila roku 1936 v:
A. Budapešti
B. Bratislavě
C. Praze

Dohoda s bahnom perfo.jpg

DOMINIK STYK

Noemi Purkrábková portfolio říjen 2022

Při prohlížení instagramového profilu Dominika Styka člověk narazí na zábavnou směsici obrazů, v níž se dokumentace výstav a performance doslova proplétají s všemožnými kořeny, detaily exotických květů či z internetu staženými fotografiemi juxtapozic rostlinných a...

055_FF12_VP02856.jpeg

O podrývání nacionalismu ve vizuální kultuře

Martin Vrba recenze říjen 2022

Dvanáctý Fotograf Festival s podtitulem „Nikdo sem nepatří víc než vy“ se zabývá nárůstem nacionalismu, pravicového extremismu a populismu, s nímž se Evropa, Českou republiku nevyjímaje, v posledních letech stále více potýká. Letošní ročník, který kurátorsky připravily...

2209_FEUERLE2151x.jpg

ASIJSKÁ ELEGANCE POD SLUPKOU Z BETONU

Emma Hanzlíková zahraničí říjen 2022

Je tomu přesně rok, co se veřejnosti otevřela nová stálá expozice asijského umění v Humboldtově fóru. K jejímu provedení bychom asi těžko hledali větší protipól, než je soukromá sbírka Feuerle, kterou aktuálně doplňuje i intervence Edmunda de Waala. Skutečný jin a jang v...

rocenka-scan.jpg

Architektonický rok Pavly Melkové

Karolina Jirkalová knižní recenze říjen 2022

Při recenzování architektonické ročenky se opakovaně ocitám v rozpacích. Co mám vlastně hodnotit? Architektonickou „sklizeň“ za loňský rok? Ale o čem vůbec může vypovídat? Souhrn staveb dokončených v tak krátkém období je spíš dílem náhody a k hodnocení aktuální...

AA-66.jpg

Energetická krize a galerie

Tomáš Klička zprávy říjen 2022

Probíhající enormní nárůst cen energií, který postihuje celou Evropu, dopadá v České republice spolu s domácnostmi, průmyslem a službami také na provoz kulturních institucí.

RANNÍ PESSIMA

Ondřej Chrobák manuál říjen 2022

Jsou chvíle, kdy jsou vám vystudované dějiny umění na nic. Ne, je to ještě horší. Jsou vám na obtíž.

1 (2).jpg

Sociální poloha Jana Zrzavého

Tereza Koucká na trhu říjen 2022

V nadcházející aukci společnosti Sýpka se objeví malba Kokota od Jana Zrzavého, obraz, o kterém se dlouhou dobu nevědělo, kde se přesně nachází.

Ladislav Kuba a Tomáš Pilař Architekty roku

Karolina Jirkalová zprávy říjen 2022

Cenu za mimořádný přínos architektuře v posledních pěti letech získala letos dvojice brněnských architektů Ladislav Kuba a Tomáš Pilař. Čestným uznáním ocenila porota Naděždu Goryczkovou, generální ředitelku Národního památkového ústavu.

IMG_8290.jpg

Kunsthalle versus PLATO

Jan Zikmund Jakub Potůček architekura říjen 2022

V letošním roce otevřely své brány dvě umělecké instituce, jejichž sídla vznikla úpravou původně industriálních staveb. Pro potřeby soukromé Kunsthalle Praha přestavěl ateliér Schindler Seko architekti Zengerovu transformační stanici na pražském Klárově; ostravská...

Matisse-soemand-ENDELIG-BILLEDFIL-TIL-WEB-scaled-e1655117874702.jpg

ČERVENÝ ATELIÉR HENRIHO MATISSE

Tereza Hadravová zahraničí říjen 2022

Najdi deset rozdílů, mohlo by stát v podtitulu výstavy, která je soustředěná kolem jediného obrazu, Červeného ateliéru (The Red Studio, 1911) Henriho Matisse. Plátno zobrazuje umělcův ateliér v ­Issy-les-Moulineaux naplněný jeho jedenácti díly. Abychom spatřili jejich...

A_Pavel Buchler.jpg

Pavel Büchler. Já dovedu začít teprve od konce, obvykle tehdy, když už něco doslouží

Jana Písaříková rozhovor říjen 2022

V roce 1981 emigroval Pavel Büchler do Velké Británie – jeho tvorba zmizela z českého kontextu a také se musela od základů změnit. Povídali jsme si o dvojí zkušenosti umění, o dnešním smyslu přívlastku „konceptuální“, o jeho připravované retrospektivě pro Moravskou...

03_anticek.jpg

HISTORICKÉ PROMĚNY MĚSTSKÉHO MOBILIÁŘE A VENKOVNÍHO NÁBYTKU

Mariana Kubištová antiques říjen 2022

Městský mobiliář, někdy nazývaný také městský či uliční nábytek, může být lehce vnímán „jen“ jako soubor prvků, které jsou ve veřejném prostoru umístěny bez souvislosti s vývojem společnosti. Druhy a způsob použití městského mobiliáře se však proměňovaly v...

Kde nic nebylo

Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění říjen 2022

Po padesáti letech práce dokončil americký minimalista Michael Heizer největší umělecké dílo na světě.

EDITORIAL

Tomáš Klička editorial říjen 2022

Podzimní výstavní sklizeň obvykle nabízí množství dobrot. Zřejmě se budeme muset přiobléct, protože i výstavní síně bojují s vyššími účty za topení, nenechme se ale odradit.

DUMB_Ambruz_web.jpg

Jan Ambrůz

Martina Mrázová recenze říjen 2022

Tvorba Jana Ambrůze (1953) směřovala už od osmdesátých let k otázkám řádu, prostoru, lability, křehkosti a přírodních procesů. Výstava v brněnském Domě umění, do jehož sálů se nyní sochař vrací po dlouhých šestadvaceti letech, však překvapuje nebývalou hravostí a...

Maria Bartuszová installation view at Tate Modern 2022, Photo © Tate (Joe Humphrys) (6).jpg

Rozhovor s Juliet Bingham a Gabrielou Garlatyovou

Petra Lexová výstava říjen 2022

U příležitosti zahájení výstavy Marie Bartuszové v Tate Modern vznikl rozhovor s kurátorkou výstavy Juliet Bingham (Tate) a spoluautorkou doprovodného katalogu Gabrielou Garlatyovou. Slovenská historička umění se rovněž dlouhodobě věnuje zpracování Archívu Marie Bartuszovej v...

Z Košíc do sveta: Maria Bartuszová je v Tate Modern

Jana Močková Slovensko říjen 2022

Azda nebude úplne predčasné, ak povieme, že Slovensko má svoj kultúrny highlight tohto roka za sebou. „Je to sila,“ hovorí Sofia Bartuszová, keď sa pýtam, ako to celé prežíva. Sme na štvrtom poschodí Blavatnik Building, o ktorú sa londýnska Tate Modern pred pár rokmi...

Maria Bartuszová installation view at Tate Modern 2022, Photo © Tate (Joe Humphrys) (4).jpg

Maria Bartuszová v Tate Modern

Dušan Buran výstava říjen 2022

Plagát aktuálnej výstavy Marie Bartuszovej, ktorý sa objavil v londýnskych uliciach, prezentuje jedno z jej emblematických diel (Bez názvu, 1985). Ide o akýsi biely oblak, zvnútra vydolovaný, kedysi narastajúci potenciál, ktorý sa ale nakoniec ukáže byť prázdny. Krehký zhluk...

Matisse-soemand-ENDELIG-BILLEDFIL-TIL-WEB-scaled-e1655117874702.jpg

ČERVENÝ ATELIÉR HENRIHO MATISSE

Tereza Hadravová zahraničí říjen 2022

Najdi deset rozdílů, mohlo by stát v podtitulu výstavy, která je soustředěná kolem jediného obrazu, Červeného ateliéru (The Red Studio, 1911) Henriho Matisse. Plátno zobrazuje umělcův ateliér v ­Issy-les-Moulineaux naplněný jeho jedenácti díly. Abychom spatřili jejich...

Dohoda s bahnom perfo.jpg

DOMINIK STYK

Noemi Purkrábková portfolio říjen 2022

Při prohlížení instagramového profilu Dominika Styka člověk narazí na zábavnou směsici obrazů, v níž se dokumentace výstav a performance doslova proplétají s všemožnými kořeny, detaily exotických květů či z internetu staženými fotografiemi juxtapozic rostlinných a...

rocenka-scan.jpg

Architektonický rok Pavly Melkové

Karolina Jirkalová knižní recenze říjen 2022

Při recenzování architektonické ročenky se opakovaně ocitám v rozpacích. Co mám vlastně hodnotit? Architektonickou „sklizeň“ za loňský rok? Ale o čem vůbec může vypovídat? Souhrn staveb dokončených v tak krátkém období je spíš dílem náhody a k hodnocení aktuální...

DUMB_Ambruz_web.jpg

Jan Ambrůz

Martina Mrázová recenze říjen 2022

Tvorba Jana Ambrůze (1953) směřovala už od osmdesátých let k otázkám řádu, prostoru, lability, křehkosti a přírodních procesů. Výstava v brněnském Domě umění, do jehož sálů se nyní sochař vrací po dlouhých šestadvaceti letech, však překvapuje nebývalou hravostí a...

1 (2).jpg

Sociální poloha Jana Zrzavého

Tereza Koucká na trhu říjen 2022

V nadcházející aukci společnosti Sýpka se objeví malba Kokota od Jana Zrzavého, obraz, o kterém se dlouhou dobu nevědělo, kde se přesně nachází.

IMG_8290.jpg

Kunsthalle versus PLATO

Jan Zikmund Jakub Potůček architekura říjen 2022

V letošním roce otevřely své brány dvě umělecké instituce, jejichž sídla vznikla úpravou původně industriálních staveb. Pro potřeby soukromé Kunsthalle Praha přestavěl ateliér Schindler Seko architekti Zengerovu transformační stanici na pražském Klárově; ostravská...

03_anticek.jpg

HISTORICKÉ PROMĚNY MĚSTSKÉHO MOBILIÁŘE A VENKOVNÍHO NÁBYTKU

Mariana Kubištová antiques říjen 2022

Městský mobiliář, někdy nazývaný také městský či uliční nábytek, může být lehce vnímán „jen“ jako soubor prvků, které jsou ve veřejném prostoru umístěny bez souvislosti s vývojem společnosti. Druhy a způsob použití městského mobiliáře se však proměňovaly v...

2209_FEUERLE2151x.jpg

ASIJSKÁ ELEGANCE POD SLUPKOU Z BETONU

Emma Hanzlíková zahraničí říjen 2022

Je tomu přesně rok, co se veřejnosti otevřela nová stálá expozice asijského umění v Humboldtově fóru. K jejímu provedení bychom asi těžko hledali větší protipól, než je soukromá sbírka Feuerle, kterou aktuálně doplňuje i intervence Edmunda de Waala. Skutečný jin a jang v...

EDITORIAL

Tomáš Klička editorial říjen 2022

Podzimní výstavní sklizeň obvykle nabízí množství dobrot. Zřejmě se budeme muset přiobléct, protože i výstavní síně bojují s vyššími účty za topení, nenechme se ale odradit.

RANNÍ PESSIMA

Ondřej Chrobák manuál říjen 2022

Jsou chvíle, kdy jsou vám vystudované dějiny umění na nic. Ne, je to ještě horší. Jsou vám na obtíž.

Z Košíc do sveta: Maria Bartuszová je v Tate Modern

Jana Močková Slovensko říjen 2022

Azda nebude úplne predčasné, ak povieme, že Slovensko má svoj kultúrny highlight tohto roka za sebou. „Je to sila,“ hovorí Sofia Bartuszová, keď sa pýtam, ako to celé prežíva. Sme na štvrtom poschodí Blavatnik Building, o ktorú sa londýnska Tate Modern pred pár rokmi...

ARTQUIZ
Sochařka Maria Bartuszová se narodila roku 1936 v:
A. Budapešti
B. Bratislavě
C. Praze

A_Pavel Buchler.jpg

Pavel Büchler. Já dovedu začít teprve od konce, obvykle tehdy, když už něco doslouží

Jana Písaříková rozhovor říjen 2022

V roce 1981 emigroval Pavel Büchler do Velké Británie – jeho tvorba zmizela z českého kontextu a také se musela od základů změnit. Povídali jsme si o dvojí zkušenosti umění, o dnešním smyslu přívlastku „konceptuální“, o jeho připravované retrospektivě pro Moravskou...

055_FF12_VP02856.jpeg

O podrývání nacionalismu ve vizuální kultuře

Martin Vrba recenze říjen 2022

Dvanáctý Fotograf Festival s podtitulem „Nikdo sem nepatří víc než vy“ se zabývá nárůstem nacionalismu, pravicového extremismu a populismu, s nímž se Evropa, Českou republiku nevyjímaje, v posledních letech stále více potýká. Letošní ročník, který kurátorsky připravily...

Kde nic nebylo

Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění říjen 2022

Po padesáti letech práce dokončil americký minimalista Michael Heizer největší umělecké dílo na světě.

AA-66.jpg

Energetická krize a galerie

Tomáš Klička zprávy říjen 2022

Probíhající enormní nárůst cen energií, který postihuje celou Evropu, dopadá v České republice spolu s domácnostmi, průmyslem a službami také na provoz kulturních institucí.

Maria Bartuszová installation view at Tate Modern 2022, Photo © Tate (Joe Humphrys) (6).jpg

Rozhovor s Juliet Bingham a Gabrielou Garlatyovou

Petra Lexová výstava říjen 2022

U příležitosti zahájení výstavy Marie Bartuszové v Tate Modern vznikl rozhovor s kurátorkou výstavy Juliet Bingham (Tate) a spoluautorkou doprovodného katalogu Gabrielou Garlatyovou. Slovenská historička umění se rovněž dlouhodobě věnuje zpracování Archívu Marie Bartuszovej v...

Ladislav Kuba a Tomáš Pilař Architekty roku

Karolina Jirkalová zprávy říjen 2022

Cenu za mimořádný přínos architektuře v posledních pěti letech získala letos dvojice brněnských architektů Ladislav Kuba a Tomáš Pilař. Čestným uznáním ocenila porota Naděždu Goryczkovou, generální ředitelku Národního památkového ústavu.

Získejte
roční předplatné
za 1100 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Koupit předplatné