Fotografie, ilustrace, faksimile
Petra Trnková antiques únor 2025
Mezi badatelsky i sběratelsky nejzajímavější oblasti vizuální kultury 19. století patří zcela jistě fotograficky ilustrované publikace. Ať už jde o luxusně vyvedené velkoformátové svazky obsahující na desítky originálních snímků anebo knihy kapesního formátu s jedinou drobnou fotografií na frontispisu. Zatímco v některých sousedních zemích již řadu desetiletí probíhá systematické mapování a výzkum nejstarších fotografických publikací všeho druhu, u nás jde o terén takřka nedotčený.

Antonín J. Vrťátko: Rukopis králodvorský – vydání fotografické, Praha 1862, obálka, soukromá sbírka

Jan Rokos, Julie Rokosová, reprodukce dvoustrany Rukopisu královédvorského s básní Čestmír a Vlaslav, 1861, albuminové fotografie, ca 12 × 8 cm, publikováno v A. J. Vrťátko: Rukopis králodvorský – vydání fotografické, Praha 1862, soukromá sbírka

Jan Brandeis, „Epitaf eines böhmischen Edlen“ [část tzv. Zlíchovského oltáře], 1861–1862, albuminová fotografie, publikováno v Ferdinand B. Mikovec: Fotografisches Album böhmischer Alterthümer, Prag: Adolf Kuranda, 1862

Jan Brandeis, „Goldene Kette des älteren Todtenkopfordens“ [zlatý řetěz Řádu lebky z 16. století], 1861–1862, albuminová fotografie, publikováno v Ferdinand B. Mikovec: Fotografisches Album böhmischer Alterthümer, Prag: Adolf Kuranda, 1862

Josef G. Böhm, reprodukce z rukopisu Tychona Brahe Triangulorum planorum et sphaericorum Praxis Arithmetica etc., fol. 16b–17, 1861, albuminové fotografie, publikováno v Josef G. Böhm: Photographische Copie von Tycho Brahe’s Manuscript „Triangulorum planorum et sphaericorum Praxis Arithmetica etc.“, Prag: Gottlieb Haase Söhne, 1862


Roger Fenton, reprodukce dvoustrany z Listu Klementa Římského Korinťanům, fol. 6b–7, 1856, fotografie na slaném papíru, 343 × 596 mm, publikováno v Frederick Madden: Photographic Facsimiles of the Remains of the Epistles of Clement of Rome, London: British Museum, 1856

Přírodní tisky ve století páry a elektřiny
Petra Trnková antiques červen 2022
Odvěkou snahou botaniků bylo vedle získání původních rostlinných exemplářů i zhotovení jejich dvojrozměrných reprodukcí. Nejstarší doklady konkrétních experimentů s „otiskováním přírody“ čili zhotovováním mechanických reprodukcí botanických exemplářů pocházejí

Jacob Liepmann a idea mechanické reprodukce olejomalby
Petra Trnková antiques červen 2021
Velkou část produkce malovaných obrazů tvořily v polovině 19. století kopie starých mistrů, jež pro malíře znamenaly jistý příjem, pro zákazníka pak možnost pořídit si Rembrandta či Tiziana za přijatelnou cenu.

Imponderabilie, myriády světel a sen o nekonečném množství reprodukcí
Petra Trnková antiques zima 2020
Záplava obrazů a informací se stala leitmotivem uměleckohistorických a teoretických diskusí až na sklonku 20. století.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?