Zlín v Mnichově
Karolina Jirkalová staveniště prosinec 2009
V polovině listopadu byla v mnichovské Pinakotek der Moderne otevřena výstava s názvem Zlín – vzorové město moderny.
Expozice je obdobou výstavy, která byla letos k vidění v pražské Národní galerii. Architektonický rozvoj Zlína přiblíží návštěvníkům v Mnichově modely, plány, fotografie i filmy. Poprvé by měly být pohromadě prezentovány návrhy francouzského architekta Le Corbusiera pro firmu Baťa.
Výstava je součástí Utopie moderny: Zlín, projektu Zipp – česko-německých kulturních projektů, iniciativy německé Spolkové kulturní nadace. V rámci tohoto projektu proběhlo na jaře letošního roku ve Zlíně stejnojmenné mezinárodní sympozium, které přitáhlo velké množství zahraničních studentů i dalších zájemců. Zlín zůstává stále lákávým tématem, představuje možnosti i meze modernistického přístupu k urbanismu.
Během 15 let (1923–1938) vybudoval podnikatel Tomáš Baťa a jeho nevlastní bratr Jan Antonín Baťa ve Zlíně uzavřený svět společného života a práce. Podle plánů Františka Lydie Gahury, někdejšího Le Corbusierova spolupracovníka, vznikla nejen „továrna v zeleni“, postavená za využití základního rastru 6,15 x 6,15 m, ale také obytné čtvrti i kulturní či sportovní zařízení. Kromě Gahury se na podobě moderního Zlína podepsal především architekt Vladimír Karfík, ale také Jan Kotěra. Jak dále praví doprovodný text výstavy, Baťa zde spojil výjimečný smysl pro podnikání, fordovskou sériovou výrobu bot a společenský experiment.
Náměstí pro „ne-město“
Karolina Jirkalová téma prosinec 2021
Panelová sídliště získala v rámci kritiky modernismu nálepku jakýchsi „ne-měst“ a tento stín na nich ulpívá dodnes. Jejich prostorovému uspořádání skutečně chybí mnohé z toho, na co jsme zvyklí z tradičních městských struktur. Přináší to však skutečně jen
Kulturní mlýny
Karolina Jirkalová Tomáš Klička výstava listopad 2023
Otevření nových prostor regionálních galerií většinou nevyvolá velký mediální rozruch. Ale najdou se i výjimky – loni galerie PLATO v budově bývalých ostravských jatek, letos pak areál někdejších Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, kde nově sídlí hned...
To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?