Kulturní mlýny
Karolina Jirkalová Tomáš Klička výstava listopad 2023
Otevření nových prostor regionálních galerií většinou nevyvolá velký mediální rozruch. Ale najdou se i výjimky – loni galerie PLATO v budově bývalých ostravských jatek, letos pak areál někdejších Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, kde nově sídlí hned pět institucí. Je bezpochyby skvělé, že se monumentální industriální památku podařilo zachránit a dát jí druhý život, superlativy o „katedrále umění“ a vzorové spolupráci soukromého a veřejného sektoru je však třeba posadit na zem.
Gočárova variace na Ištařinu bránu mezi hlavní mlýnskou budovou a silem (vlevo) tvoří i dnes vstupní bránu celého areálu, foto: Michal Kudláček / Gočárova galerie
Dlažba z režných cihel na piazzettě bývalých Winternitzových mlýnů v Pardubicích, foto: Maxine Vajt
Budoucí podoba celého komplexu bývalých mlýnů: podél řeky Chrudimky původní hlavní mlýnská budova od Josefa Gočára (dnes krajská Gočárova galerie, rekonstrukce TRANSAT architekti) se silem (Nadace Automatické mlýny, rekonstrukce Prokš Přikryl architekti), vpravo pak městský objekt galerie GAMPA a vzdělávacího centra Sféra (Šépka architekti), v popředí pak dosud nerealizované obytné a komerční stavby (projekt ateliér Zette), vizualizace celé situace Šépka architekti
Amfiteátr u vstupu do Sféry a galerie GAMPA během zahajovacího večera, Šépka architekti, foto: GAMPA
Šépka architekti: budova galerie GAMPA a vzdělávacího centra Sféra pro město Pardubice, celkový pohled před otevřením, foto: Aleš Jungmann a Jan Šépka
Pohled přes střechu Sféry na historické budovy mlýnů, foto: Aleš Jungmann a Jan Šépka
Očištěná fasáda historické budovy sila a průhled bránou na hlavní mlýnskou budovu, foto: Peter Fabo
Gočárovy „vlaštovky“ na střechách historických budov mlýnů, foto: Peter Fabo
Detail perforované fasády / okna galerie GAMPA od Jana Šépky, foto: Peter Fabo
Prokš Přikryl architekti: konverze budovy bývalého sila, vložená lávka vedoucí skrz jednotlivé železobetonové komory, foto: Peter Fabo
Mlýnský ostrov, zahajovací výstava galerie GAMPA, foto: Maxine Vajt
Blouděním k sobě, výstava Gočárovy galerie, vpravo dílo Veroniky Šrek Bromové přes dvě podlaží, foto: Michal Kudláček / Gočárova galerie
Transmise, nová stálá expozice Gočárovy galerie, pohled do výstavy, foto: Michal Kudláček / Gočárova galerie
Editorial
Tomáš Klička editorial červen 2022
První číslo ART ANTIQUES (tehdy ještě s &) vyšlo v červnu roku 2002, tedy už před těžko uvěřitelnými dvaceti lety. Historie našeho časopisu je tak objemná, až je takřka nepřehledná.
Falza a spol.
Tomáš Klička výstava prosinec 2021
Padělané umění všeobecně považujeme za cosi podřadného. Za běžných okolností leží uklizené hluboko v depozitářích a raději se o něm příliš nemluví. Nyní se ale hned na dvou výstavách ocitlo v centru pozornosti: ve Šternberském paláci Národní galerie a v Galerii...
Náměstí pro „ne-město“
Karolina Jirkalová téma prosinec 2021
Panelová sídliště získala v rámci kritiky modernismu nálepku jakýchsi „ne-měst“ a tento stín na nich ulpívá dodnes. Jejich prostorovému uspořádání skutečně chybí mnohé z toho, na co jsme zvyklí z tradičních městských struktur. Přináší to však skutečně jen
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?