Zemřel autor Capsule tower
Karolina Jirkalová staveniště prosinec 2007
V půlce října zemřel v Tokiu významný japonský architekt Kisho Kurokawa. Bylo mu 73 let. Poslední léta svého života strávil bojem o záchranu své nejznámější stavby, ikonické Nakagin „Capsule“ Tower před demolicí. Ve velkém stylu: usiloval dokonce o místo starosty Tokia. Věž svého tvůrce nakonec přežila, její osud však zůstává i nadále nejistý, má problémy s odpady, netěsnícími rozvody vody i azbestovými díly.
Kisho Kurokawa se narodil v roce 1934 a vystudoval architekturu na Tokijské univerzitě. Začátkem 60. let stál u zrodu tzv. metabolického hnutí. Města i jednotlivé stavby chápali metabolisté podobně jako lidský organismus. Zabývali se především experimenty s novými formami bytové výstavby. Mezi silná témata architektury Kisho Kurokawy patřila ekologie a recyklace.
Vizionářská Capsule Tower v Tokiu byla postavena začátkem 70. let. Je to první stavba sestavená výhradně z prefabrikovaných buněk, kapslí. 140 kapslí s kruhovým oknem je připevněno k jednomu ze dvou betonových jader pouze čtyřmi šrouby. Tyto šrouby byly navrženy tak, aby snášely vysoké napětí, ale zároveň se spoje daly znovu rychle rozebrat.
Každý z boxů o ploše 8,5 m² je samostatnou jednotkou se všemi vestavěným spotřebiči (magnetofon, rádio, telefon, televize, klimatizace...), nábytkem a hygienickým zázemím. Jednotka byla navržena pro jednu osobu a mohla sloužit buď jako obytná garsonka nebo jako pracovna. Několik boxů pospojovaných dohromady může sloužit k ubytování rodiny. Obytné jednotky včetně vnitřního vybavení byly kompletovány v továrnách. Na stavbu se přivezly již hotové a za pomocí jeřábu byly vyzdviženy a upevněny ke komunikačnímu jádru. O čtyři roky později použil Kisho Kurokawa kapsle o stejných rozměrech u jiné své slavné stavby – Sony Tower v Ósace.
Mezi další důležité Kurokawovy stavby patří Van Goghovo muzeum v Amsterdamu, Národní etnologické muzeum v Tokiu nebo Národní umělecké centrum v Tokiu. Za letiště v malajském Kuala Lumpur, jehož součástí je palmový háj a deštný prales, získal v roce 2003 mezinárodní cenu Dedalo-Minosse.
Náměstí pro „ne-město“
Karolina Jirkalová téma prosinec 2021
Panelová sídliště získala v rámci kritiky modernismu nálepku jakýchsi „ne-měst“ a tento stín na nich ulpívá dodnes. Jejich prostorovému uspořádání skutečně chybí mnohé z toho, na co jsme zvyklí z tradičních městských struktur. Přináší to však skutečně jen
Kulturní mlýny
Karolina Jirkalová Tomáš Klička výstava listopad 2023
Otevření nových prostor regionálních galerií většinou nevyvolá velký mediální rozruch. Ale najdou se i výjimky – loni galerie PLATO v budově bývalých ostravských jatek, letos pak areál někdejších Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, kde nově sídlí hned...
To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?