Zabelova cena
Anežka Bartlová zprávy prosinec 2018
Lublaň – Na počátku prosince byly v Lublani uděleny ceny ve jménu slovinského kurátora Muzea moderního umění a významného teoretika středovýchodní Evropy Igora Zabela. „Igor Zabel Award for Culture and Theory“ je bienálně udělováno kurátorům/kurátorkám a kritikům/kritičkám současného umění. Letošní laureátkou je Joanna Mytkowska, ředitelka Muzea moderního umění ve Varšavě. Pracovní granty (udělené porotou) pak obdrží Edith Jeřábková a kišiněvské sdružení mladých umělců Oberliht, třetí grant (udělovaný tradičně laureátkou) obdrží Výzkumné centrum vizuální kultury z Kyjeva, které organizuje mimo jiné Kyjevské bienále.
V mezinárodní porotě letos zasedli Adam Budak, kurátor Národní galerie v Praze, kurátorka MoMA v New Yorku Anna Janevski a Erzen Shkololli, ředitel albánské Národní galerie v Tiraně. Vybírali na základě doporučení skupiny nominátorů, mezi nimiž byli například umělecký ředitel loňské dokumenty Adam Szymczyk, Anna Daučíková, Dan Perjovski nebo Maja a Reuben Fawkesovi.
Joannna Mytkowska, již doporučil Szymczyk, je desátým rokem ředitelkou Muzea moderního umění (MSN) ve Varšavě, předtím se podílela na vzniku důležité varšavské Galerie Foksal Foundation (2001–2007). Několik let též pracovala jako kurátorka v project space paříské Centre Pompidou, kde spolupracovala především s Christine Macel – kurátorkou minulého uměleckého Benátského bienále. Ve zdůvodnění nominace Szymczyk píše, že Mytkowská dokázala v MSN vybudovat platformu pro velké reprezentativní projekty, které nesledují vládní linii pravicově nacionalistické kulturní politiky.
V případě Edith Jeřábkové, již nominovala Anna Daučíková, oceněnila porota dlouhodobou práci na nových výstavních formátech v neinstitucionálním prostředí, stejně jako soustavný zájem o nejmladší generaci umělců (výstavy jako Against Nature), kombinovanou s velkými a dlouhodobými projekty (nedávno např. Institut úzkosti).
Dalšími dvěma oceněnými jsou instituce v zemích, kde je oficiální podpora kultury jen velmi problematická nebo žádná. Obě platformy, kyjevské Centrum vizuální kultury i spolek umělců Oberliht, dokázaly vybudovat fungující a ve svém kontextu zásadní prostředí s pravidelnou výstavní i podpůrnou aktivitou. Právě sdílení zkušeností a finanční podpora (celková výše udělených grantů je 75 000EUR) je hlavním cílem ceny.
Chalupecký potřicáté
Anežka Bartlová recenze listopad 2019
Rámcem, který do značné míry určuje přehlídku sedmi finalistek a finalistů (včetně všech členek skupiny Comunite Fresca) je tentokrát společně sdílené prostředí: Životní, sociální, fyzické (materiálové), mediální… Kurátorky spolu s umělkyněmi a umělci se v ...
Je těžké říct, čí je to vlastně výstava
Anežka Bartlová rozhovor listopad 2020
Rozhovor s Isabelou Grosseovou a Jesperem J. Alvaerem se ohlíží za jejich víc než patnáctiletou společnou tvůrčí praxi a zejména aktuálními dvěma výstavami. Jednou z nich je samostatné dílo prezentované v rámci bienále Ve věci umění v pražském hotelu Panorama, druhou pak...
Pracovní skupina pro výzkum mimosmyslové estetiky
Anežka Bartlová portfolio červenec 2020
Proutkaři a výzkumníci / Pracovní skupina (pozn. 1) pro výzkum mimosmyslové estetiky vznikla za účelem zkoumání, mapování (pozn. 2) experimentálního ověřování (pozn. 3) a částečně popularizace (pozn. 4) výzkumu parapsychologických směrů.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?