white box podle sanaa
Karolina Jirkalová staveniště leden 2008
Začátkem prosince bylo v newyorské části Lower East Side otevřeno Nové muzeum moderního umění. Autory projektu nepřehlédnutelné budovy jsou japonští architekti z atelieru Sanaa. Podle recenzenta New York Times Nicolaie Ouroussoffa obnovuje toto muzeum umístěné v ne zrovna luxusní čtvrti víru v New York jako místa, kde je kultura žita a nejen kupována a prodávána.
Budovu muzea tvoří šest různě velkých světlých kvádrů, které jsou zdánlivě halabala naskládány na sebe. Výsledek připomíná věž, jaké staví děti ze svých kostek. Muzeum by tu asi nikdo nečekal. Stavbu lze číst i jako rozvernou polemiku se zakořeněnou představou muzea pro moderní umění jako čistého bílého prostoru, tzv. „white box“.
Nové muzeum moderního umění se do čtvrti Bowery přestěhovalo z nablýskaného SoHo. Sedmipatrová budova s jemnou ornamentální hliníkovou fasádou stojí v proluce mezi ušmudlanými cihlovými domy, ale zároveň co by kamenem dohodil od bohatých částí na západě. Vnitřek působí oproti vnějšku syrově – viditelné konstrukční prvky, popraskané betonové podlahy, bílé stěny, nic na co by návštěvník musel brát ohled, žádné malicherné detaily či efektní materiály.
Newyorské muzeum je v jistém smyslu i kontrastní variací na jiný projekt Sanaa – 21st Century Museum of Contemporary Art v japonském městě Kanazawa. Také tady je stavba poskládána ze světlých hmot jednotlivých pavilonů, které jsou nesouměrně roztroušené v kruhové základně. Vzniká tak jakási vesnice umění a je jen na návštěvníkovi, do kterého domu kdy vstoupí. V New Yorku vznikla vesnice vertikální, velkoměstská, která dává návštěvníkovi podstatně menší svobodu. A namísto jemnosti a propracovanosti typické pro japonské muzeum je tu velkoměstská syrovost. Důvodem, proč se architekti v případě newyorského muzea rozhodli nevěnovat příliš pozornosti detailu, může být kromě nízkého rozpočtu i řemeslná úroveň místních stavebních firem, s japonským standardem nesrovnatelná.
Náměstí pro „ne-město“
Karolina Jirkalová téma prosinec 2021
Panelová sídliště získala v rámci kritiky modernismu nálepku jakýchsi „ne-měst“ a tento stín na nich ulpívá dodnes. Jejich prostorovému uspořádání skutečně chybí mnohé z toho, na co jsme zvyklí z tradičních městských struktur. Přináší to však skutečně jen
Kulturní mlýny
Karolina Jirkalová Tomáš Klička výstava listopad 2023
Otevření nových prostor regionálních galerií většinou nevyvolá velký mediální rozruch. Ale najdou se i výjimky – loni galerie PLATO v budově bývalých ostravských jatek, letos pak areál někdejších Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, kde nově sídlí hned...
To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?