Vídeňský akcionismus nově
Otto M. Urban recenze prosinec 2012
Amor Psýché Akce – Vídeň v DOXu / V souvislosti s výstavou Amor Psýché Akce – Vídeň: Ženský element ve vídeňském akcionismu převládl v místním uměleckém prostředí názor, že to, co výstava ukazuje, jsme již dávno viděli a že je opakováním něčeho známého. Takový klam vytváří ale blízkost Vídně, kde většina uměnímilovných návštěvníků viděla velkou a reprezentativní výstavu v galerii MUMOK. V českém prostředí se jedná teprve o druhou výstavu, která se tohoto tématu týká. První se uskutečnila již v roce 1992 v Jízdárně Pražského hradu a pod názvem Rány a mystéria: Pozice ve vídeňském akcionismu představila pouze díla Hermanna Nitsche a Rudolfa Schwarzkoglera. Pro Güntera Bruse a Otto Mühla je výstava Amor Psýché Akce – Vídeň prvním větším a reprezentativnějším představením pražskému publiku. Akcionisté byli v Praze vždy vnímáni jako něco cizorodého, co nemá v domácím prostředí zásadnější paralely.
Josef Váchal, Šumava umírající a romantická
Otto M. Urban knižní recenze květen 2008
V nedávné anketě odborného časopisu Umění/Art o nejvýznamnější dílo českého výtvarného umění 20. století se Šumava umírající a romantická (1931) Josefa Váchala umístila na druhém místě, hned za Amorfou, Dvojbarevnou fugou (1912) Františka Kupky. Faksimile této...
Když sochařství bylo moderní
Otto M. Urban recenze červenec 2016
Neklidná figura v Městské knihovně / V jednom z rozhovorů, které u příležitosti výstavy Neklidná figura poskytl její spoluautor, profesor dějin umění Petr Wittlich, uvedl, že neklid znamená konflikt, tedy i možný rozpor mezi formou a obsahem díla. Tato situace do značné míry...
Filmař v galerii
Otto M. Urban k věci červen 2014
Výstava Tima Burtona v Domě U Kamenného zvonu je prezentována jako jedna z výtvarných událostí letošního roku. O recenzi na ni jsme požádali historika umění a kurátora Otto M. Urbana, známého svou zálibou v temných světech, jaké Burton zobrazuje ve svých filmech.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?