TBA21 v Salmovském paláci nebude
Anežka Bartlová zprávy září 2018
Praha – V Salmovském paláci se na podzim neotevře centrum současného umění, na kterém společně pracovaly Národní galerie Praha (NGP) a vídeňská nadace Thyssen-Bornemisza Art Contemporary (TBA21). „Přehodnocení víceletého programu“ obě instituce art+antiques potvrdily začátkem léta. Důvodem krachu původního ambiciózního záměru jsou podle vyjádření obou stran hlavně problémy související s úpravou výstavních prostor památkově chráněného paláce.
Původní pětiletý projekt předpokládal, že na Hradčanech bude vystaven výběr více než stovky nejvýznamnějších děl ze sbírky současného umění TBA21. Od spolupráce s touto významnou soukromou sbírkou si NGP slibovala i zajímavé zápůjčky do stálých expozic, včetně z fondů historických sbírek madridského Museo Thyssen-Bornemisza. „Spolupráce s TBA21 je dalším článkem podporujícím změny, které vedou Národní galerii k jejímu postupnému oživování. Kromě fascinující sbírky, kterou budou mít návštěvníci možnost v Salmovském paláci spatřit, je obrovskou příležitostí pro akvizici děl těch nejvýznamnějších, ale také nastupujících současných umělců,“ uváděl loni v únoru Jiří Fajt.
Náklady na novou expozici v Salmovském paláci měla z třetiny hradit NGP, z třetiny TBA21 a z třetiny blíže nespecifikovaný sponzor. V době oznámení vzájemné spolupráce nicméně celý projekt nebyl o moc dál než v rovině prvotního nápadu. To naznačuje vyjádření TBA21 z letošního června: „Jednalo se o společný projekt, který nemá obdobu – neměli jsme žádnou cestovní mapu, kterou bychom se mohli řídit, a řadu témat, na něž jsme narazili, nešlo dopředu předjímat.“
Konkrétně nadace zmiňuje hlavně problémy s umístěním velkoformátových a multimediálních děl do stávajících prostor paláce: „Salmovský palác je historickým objektem, který byl nedávno rekonstruován a je předmětem mnoha omezení týkajících se úprav jeho interiéru a exteriéru. Když jsme začali mapovat naše instalační záměry, začalo být zřejmé, že nebudeme schopni provést zásahy potřebné k prezentaci širokého spektra děl ve sbírce TBA21 a udržení pětiletého programu.“ NGP se ve svém vyjádření rovněž odvolává na „nepřekonatelné obtíže a omezení“ vyplývající z památkové ochrany budovy.
Obě instituce trvají na tom, že ve vzájemné spolupráci chtějí pokračovat. Stálou prezentaci sbírky TBA21 mají nahradit dílčí intervence do stálých expozic. „Ve chvíli, kdy bylo zřejmé, že nebude možné realizovat program tak, jak byl původně zamýšlen, rozhodli jsme se raději přejít k formátu série uměřených projektů, zahrnujících například instalaci některých klíčových děl z naší sbírky do kontextu jiných expozic Národní galerie, kde budou moci být nejlépe vnímány veřejností a dále podpořeny výrazným doprovodným programem,“ uvádí prohlášení TBA21. NGP doplňuje, že pokračovat by měl také záměr vzdělávacího programu pod názvem Class of Interpretation, vedeného Borisem Ondreičkou z TBA21 a pedagogem AVU Václavem Janoščíkem, do nějž by se měly zapojit čtyři pražské vysoké školy zaměřené na umění, design a film. Bude se jednat o paralelní vzdělávací platformu, kde se okruh studentů magisterského a doktorandského stupně (vybraných na základě přihlášek) bude jednou za 14 dní scházet a diskutovat o současných společenských a filozofických problémech. Jednou za měsíc pak bude na programu workshop se zahraničním hostem. „TBA21 bude financovat pozvané přednášející, AVU se bude starat o studenty a zázemí, tak zní dohoda,“ říká k organizaci Boris Ondreička a připomíná, že na tomto programu se NGP nijak nepodílí.
Náhradním programem pro Salmovský palác má být série prezentací zahraničních sbírek pod názvem Salm Modern. „Ve spolupráci se špičkovými evropskými a světovými galeriemi (např. Státní umělecké sbírky Drážďany, Albertina) budou realizovány od prosince 2018 střednědobé expozice ve zhruba ročních cyklech, které NGP vnímá jako přitažlivý dialog s paralelně připravovanou expozicí starých mistrů v sousedním Schwarzenberském paláci,“ vysvětluje tisková mluvčí NGP Tereza Ježková a dodává: „Salmovský palác by měl v budoucnu sloužit také jako jeden z prostorů pro vystavení moderního a současného umění v období rekonstrukce Veletržního paláce.“
Salmovský palác má NGP ve správě od podzimu 2003, předtím řadu let chátral. Po komplexní rekonstrukci, která však příliš nezohlednila záměr využívat jeho sály pro výstavní účely, byl veřejnosti zpřístupněn na podzim 2012 výstavou František Kupka: Cesta k Amorfě. V letech 2014–17 zde byla umístěna stálá expozice českého umění 19. století. Vzhledem k nízkým stropům a malé velikosti sálů zde však nemohla být prezentovaná velkoformátová plátna Julia Mařáka či Václava Brožíka. Palác byl postaven na začátku 19. století jako luxusní bytový dům.
Chalupecký potřicáté
Anežka Bartlová recenze listopad 2019
Rámcem, který do značné míry určuje přehlídku sedmi finalistek a finalistů (včetně všech členek skupiny Comunite Fresca) je tentokrát společně sdílené prostředí: Životní, sociální, fyzické (materiálové), mediální… Kurátorky spolu s umělkyněmi a umělci se v ...
Je těžké říct, čí je to vlastně výstava
Anežka Bartlová rozhovor listopad 2020
Rozhovor s Isabelou Grosseovou a Jesperem J. Alvaerem se ohlíží za jejich víc než patnáctiletou společnou tvůrčí praxi a zejména aktuálními dvěma výstavami. Jednou z nich je samostatné dílo prezentované v rámci bienále Ve věci umění v pražském hotelu Panorama, druhou pak...
Pracovní skupina pro výzkum mimosmyslové estetiky
Anežka Bartlová portfolio červenec 2020
Proutkaři a výzkumníci / Pracovní skupina (pozn. 1) pro výzkum mimosmyslové estetiky vznikla za účelem zkoumání, mapování (pozn. 2) experimentálního ověřování (pozn. 3) a částečně popularizace (pozn. 4) výzkumu parapsychologických směrů.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?