Světelský oltář opraven
Karolina Jirkalová zprávy září 2007
Adamov – Do kostela v Adamově na Blanensku se vrátil opravený Světelský oltář. Monumentální řezbářská práce z počátku šestnáctého století prošla náročným restaurováním, které trvalo více než rok. Hlavním úkolem restaurátorů bylo zlikvidovat dřevomorku a celý oltář zakonzervovat.
Oltář vytvořila mezi léty 1515 a 1526 skupina šesti řezbářů a původně byl pouze jedním křídlem z velkého oltáře zdobícího chrám cisterciáckého opatství ve Zwettlu (Světlé) v Dolních Rakousích. V roce 1857 získal část oltáře kníže Alois Lichtenštejn, který ho umístil v tehdy nově postaveném kostele svaté Barbory v Adamově. Zbytek oltáře se nedochoval.
Červotoč napadl oltář poprvé už koncem 19. století, další oprava a konzervace před červotočem je datována rokem 1922. Další ohrožení přišlo s 2. světovou válkou – oltář byl v obavě před zničením bombardováním demontován a ukryt v kryptě poutního kostela na Vranově. Vlhká krypta mu neprospěla, v roce 1947 byl odvezen do Brna a tři roky náročně restaurován v dílně bratří Kotrbů. V roce 1970 pak byly ukradeny dvě spodní sochy oltáře. Obě se však objevily na aukci v Mnichově a do Adamova byly zase vráceny.
Veřejnost si bude moci zrestaurované dílo prohlédnout od 8. do 16. září, v rámci tzv. Světelského podzimu v Adamově.
Náměstí pro „ne-město“
Karolina Jirkalová téma prosinec 2021
Panelová sídliště získala v rámci kritiky modernismu nálepku jakýchsi „ne-měst“ a tento stín na nich ulpívá dodnes. Jejich prostorovému uspořádání skutečně chybí mnohé z toho, na co jsme zvyklí z tradičních městských struktur. Přináší to však skutečně jen
Kulturní mlýny
Karolina Jirkalová Tomáš Klička výstava listopad 2023
Otevření nových prostor regionálních galerií většinou nevyvolá velký mediální rozruch. Ale najdou se i výjimky – loni galerie PLATO v budově bývalých ostravských jatek, letos pak areál někdejších Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, kde nově sídlí hned...
To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?