Sto nej
Anežka Bartlová zprávy listopad 2016
Britský časopis Art Review vydává každoročně přehled stovky nejvlivnějších osobností světa umění. Jediným, kdo se do žebříčku dostal ze středoevropského prostoru, je polský kurátor Adam Szymczyk, který připravuje čtrnácté vydání přehlídky documenta. Szymczyk je na druhém místě, první obsadil již podruhé (poprvé v roce 2009) hyperaktivní Švýcar Hans Ulrich Obrist. Ten je již desátým rokem ředitelem Serpentine Gallery v Londýně, mimoto díky své pověstné nespavosti zvládá kurátorovat výstavy po celém světě a pokračovat ve svém projektu neustávajících rozhovorů. Před dvěma lety vydal Obrist též knihu rozhovorů s českými umělci 60. a 70. let The Czech Files.
V první desítce mají jinak největší zastoupení galeristé. Na třetím místě je Iwan a Manuela Wirthovi, jejichž Hauser&Wirth Gallery má pobočky v Curychu, Londýně, New Yorku, Los Angeles a Somersetu. Mezi umělci, které zastupují najdeme jak Hanse Arpa, Evu Hesse, tak i Pierra Huygha, Zoe Leonard, Dana Grahama a mnoho dalších. Třetí příčka pro ně ale znamená pokles, v loňském vydání Power 100 byli na prvním místě. Na letošním čtvrtém místě najdeme dalšího významného galeristu Davida Zwirnera, jehož galerie má pobočky v New Yorku, Londýně a brzy otevře novou v Hong Kongu. Zwinger zastupuje jména neméně zvučná (někdy dokonce totožná) než Hauser&Wirth: Gordona Matta-Clark, Isu Genzken, Richarda Serru nebo Wolfganga Tillmanse. O dvě příčky níže pak ještě najdeme další velké jméno galerijního businessu, Larryho Gagossiana.
Do první desítky se dostali jen tři umělci: jednak globálně úspěšná multimediální umělkyně a teoretička Hito Steyerl, jež aktuálně vystavovala například na Berlínském bienále. Na devátém místě najdeme fotografa Wolfganga Tillmanse, který pochází z Německa, již dlouho ale žije v Londýně a právě na základě této své zkušenosti se výrazně angažoval před referendem o Brexitu. První desítku uzavírá Aj Wej-Wej. Je tedy evidentní, že pouze tvorbou se na vyšší příčky zřejmě žádný umělec nedostal - naopak jury ocenila právě ty, kteří svůj obor překračují.
V souvislosti se situací v Británii je pak zajímavé obsazení pátého místa. To přidělili v ArtReview společně odcházejícímu řediteli Tate Nicholasi Serrotovi a nové ředitelce Tate Modern Frances Morris. Veřejné instituce v první desítce (8. místo) zastupuje ještě Adamu D. Weinberg – dlouholetý ředitel The Whitney Museum of American Art, pod jehož vedením se instituce přestěhovala do nové budovy od Renza Piana a výrazně roste její návštěvnost.
Nakonec, abychom nezůstali jen u první desítky, padesáté místo obsadil letos nejmladší nováček umělec Ed Atkins, o němž bude v následujících letech zřejmě slyšet čím dál víc. Ostatně u Obrista v Serpentine Gallery už Atkins vystavoval předloni.
Chalupecký potřicáté
Anežka Bartlová recenze listopad 2019
Rámcem, který do značné míry určuje přehlídku sedmi finalistek a finalistů (včetně všech členek skupiny Comunite Fresca) je tentokrát společně sdílené prostředí: Životní, sociální, fyzické (materiálové), mediální… Kurátorky spolu s umělkyněmi a umělci se v ...
Je těžké říct, čí je to vlastně výstava
Anežka Bartlová rozhovor listopad 2020
Rozhovor s Isabelou Grosseovou a Jesperem J. Alvaerem se ohlíží za jejich víc než patnáctiletou společnou tvůrčí praxi a zejména aktuálními dvěma výstavami. Jednou z nich je samostatné dílo prezentované v rámci bienále Ve věci umění v pražském hotelu Panorama, druhou pak...
Pracovní skupina pro výzkum mimosmyslové estetiky
Anežka Bartlová portfolio červenec 2020
Proutkaři a výzkumníci / Pracovní skupina (pozn. 1) pro výzkum mimosmyslové estetiky vznikla za účelem zkoumání, mapování (pozn. 2) experimentálního ověřování (pozn. 3) a částečně popularizace (pozn. 4) výzkumu parapsychologických směrů.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?