Soutěž na smuteční síň
Karolina Jirkalová staveniště říjen 2010
Soutěž na smuteční síň do Roudnice nad Labem patřila mezi nejvíce obeslané architektonické soutěže posledních let – účastnilo se jí 127 návrhů.
A to i přesto, že částka určená na ceny a odměny byla poměrně malá, všichni ocenění si rozdělili pouhých 200 tisíc korun. Finanční odměna tak ani úspěšným architektům nepokryla náklady na účast. Pozemek určený nové smuteční síni je na rozhraní města a volné krajiny Českého středohoří, bezprostředně navazuje na městský i starý židovský hřbitov.
Porota, v níž zasedli například architekti Jan Jehlík, Martin Matiska či David Mareš, konstatovala vysokou úroveň zaslaných návrhů. Vítězem soutěže se stal pražský ateliér ADNS, který navrhl dominantní strohou stavbu s převýšenou hlavní hmotou. „Architektonické řešení je mimořádné,“ stojí v hodnocení poroty. „Díky tomu, že je síň jakožto jádro objektu zřetelná zvenku i zevnitř, je stavba čitelná, bude se v ní dobře orientovat. Porota oceňuje bravurně zvládnuté sochařské i symbolické formování domu. Tato smuteční síň má důstojný, neokázale monumentální a výjimečný charakter a současně lidské měřítko.“
Další čtyři oceněné návrhy (dvě druhé a dvě třetí ceny) pak představují celou škálu možných přístupů k soutěžnímu zadání. O druhou cenu se dělí návrh architekta Pavla Jury a projekt ateliéru Lennox architekti. Pavel Jura předložil velmi civilní návrh s propracovanými dispozicemi a velmi dobře vyřešeným provozem. Zajímavější je projekt ateliéru Lennox architekti, který vyniká archetypální estetikou režného zdiva a uzavřené zahrady. „Neokázalými, přirozenými prostředky dosahuje mimořádné velkorysosti a síly,“ píše porota. „Gradace prostor, práce se světlem a materiály, celková úspornost stavby a současně bohatost prostorových zážitků a zejména transcendentální poloha sadu v návrhu jsou velmi přesvědčivé.“ Třetí cenu si pak rozdělily týmy architektů Jána Stempela (porota ocenila „vyvážený poměr mezi civilností a monumentalitou“) a Tomáše Novotného (podle poroty „jedinečné pojetí s rovnocenným zastoupením stavební a krajinářské složky“).
Náměstí pro „ne-město“
Karolina Jirkalová téma prosinec 2021
Panelová sídliště získala v rámci kritiky modernismu nálepku jakýchsi „ne-měst“ a tento stín na nich ulpívá dodnes. Jejich prostorovému uspořádání skutečně chybí mnohé z toho, na co jsme zvyklí z tradičních městských struktur. Přináší to však skutečně jen
Kulturní mlýny
Karolina Jirkalová Tomáš Klička výstava listopad 2023
Otevření nových prostor regionálních galerií většinou nevyvolá velký mediální rozruch. Ale najdou se i výjimky – loni galerie PLATO v budově bývalých ostravských jatek, letos pak areál někdejších Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, kde nově sídlí hned...
To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?