Slovenské ceny
Karolina Jirkalová staveniště leden 2010
Během podzimu se udělovaly dvě slovenské architektonické ceny: Cena Dušana Jurkoviče a Cena Arch. Jurkovičovu cenu získala za rok 2009 pražská architektonická kancelář Ciegler&Marani za druhou etapu výstavby administrativního komplexu Digital Park v Bratislavě-Petržalce, cenu Arch letos porota přiřkla Ateliéru A-BKPŠ z Bratislavy za konverzi starého vodojemu na ateliér.
Mezinárodní porota soutěže o Cenu Dušana Jurkoviče, která je obdobou české Grand Prix architektů, tentokrát posuzovala 26 přihlášených realizací. Letos poprvé získali toto ocenění zahraniční architekti. Budova v bratislavském Digital Parku od pražské kanceláře Ciegler&Marani Architects je rozlehlá administrativní budova rozčleněná do čtyř vzájemně propojených lichoběžníkových bloků. Svým řešením se podobá pražskému projektu The Park na Chodově od stejné kanceláře. „Digital Park je komplexní dílo, což je dost výjimečné,“ řekl prezident Spolku architektů Slovenska Ján Bahna. „Autoři výborně urbanisticky dořešili prostor křižovatky. Zajímavá je architektura, interiér i dispoziční řešení.“
Kromě hlavní ceny udělila ještě Cenu Emila Belluša za celoživotní dílo, kterou získal architekt Josef Struhař. Na rozdíl od české praxe uděluje Spolek architektů Slovenska také cenu za vědeckou a teoretickou činnost a za popularizaci architektury. Laureáty této ceny, která nese jméno Martina Kusého, se letos stali filmař Ladislav Kaboš za dokumentární film Moderná architektúra na Slovensku a prof. Štefan Šlachta za přínos do historiografie slovenské architektury.
Cenu Arch uděluje od roku 1998 stejnojmenný slovenský odborný časopis. Na rozdíl od Jurovičovy ceny se do soutěže nelze přihlásit, jednotlivé stavby nominuje redakční rada časopisu. Letos mezinárodní porota hodnotila osm nominovaných staveb. Všichni členové poroty se shodli na tom, že konverze staré vodárny na ateliér, která letos v soutěži zvítězila, je příklad hodný následování. „Přestavba bývalého vodojemu je vynikajícím příkladem toho, jak je možné přemýšlet o starých industriálních stavbách, jak je možné objevit a využít tu užasnou energii, která v nich je. Způsob, jakým architekti pracovali s původní strukturou, je ukázkou respektu ke starým věcem,“ uvedla šéfredaktorka časopisu Arch Henrieta Moravčíková.
Náměstí pro „ne-město“
Karolina Jirkalová téma prosinec 2021
Panelová sídliště získala v rámci kritiky modernismu nálepku jakýchsi „ne-měst“ a tento stín na nich ulpívá dodnes. Jejich prostorovému uspořádání skutečně chybí mnohé z toho, na co jsme zvyklí z tradičních městských struktur. Přináší to však skutečně jen
Kulturní mlýny
Karolina Jirkalová Tomáš Klička výstava listopad 2023
Otevření nových prostor regionálních galerií většinou nevyvolá velký mediální rozruch. Ale najdou se i výjimky – loni galerie PLATO v budově bývalých ostravských jatek, letos pak areál někdejších Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, kde nově sídlí hned...
To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?