Serpentine pavilon 2017
Karolina Jirkalová staveniště červenec 2017
„Strom byl nejdůležitějším místem naší vesnice. To bylo místo, kde se lidé ve stínu větví scházeli a povídali si, kde se rozhodovalo o důležitých věcech, o lásce, životě. Chci, aby pavilon plnil stejnou funkci: jednoduchý otevřený přístřešek vytvářející pocit svobody a komunity,“ tak charakterizuje architekt Diébédo Francis Kéré svůj letošní Serpentine pavilon v Londýně. Je to vůbec poprvé, kdy je autorem letního pavilonu v Kensingtonských zahradách architekt původem z Afriky. Kérého kancelář sice sídlí v Berlíně, narodil se však v Burkině Faso a v Africe také najdeme většinu jeho realizací. Vyznačují se jednoduchou estetikou čerpající z místních tradic, většinou jde o lehké ocelové konstrukce s vyzdívkami z nepálených cihel a dřevenými okenicemi. Jsou navrženy tak, aby je mohli svépomocí postavit místní, nijak neškolení lidé.
Kérého Serpentine pavilon má rovněž ocelovou konstrukci a lehkou střechu z dřevěných lamel ve tvaru misky nebo trychtýře. Stěny však vzhledem k londýnskému podnebí nejsou z nepálených cihel, ale z modrých dřevěných bloků, které tvoří dekorativní, textilu podobný vzor. Je to odkaz na slavnostní oblečení mladých mužů z vesnic v Burkině Faso. „Jedu do Londýna,“ říká Kéré v deníku Guardian, „a tak se chci ukázat ve svých nejlepších šatech.“
Diébédo Francis Kéré se narodil v roce 1965 ve městě Gando v Burkině Faso, architekturu vystudoval na Technické univerzitě v Berlíně, kde také v roce 2005 založil kancelář Kéré Architecture. Jeho mezinárodně oceňované stavby najdeme především v afrických zemích, ale i v Číně, Německu či Švýcarsku. Kéré je držitelem řady ocenění, především za udržitelnou architekturu.
Náměstí pro „ne-město“
Karolina Jirkalová téma prosinec 2021
Panelová sídliště získala v rámci kritiky modernismu nálepku jakýchsi „ne-měst“ a tento stín na nich ulpívá dodnes. Jejich prostorovému uspořádání skutečně chybí mnohé z toho, na co jsme zvyklí z tradičních městských struktur. Přináší to však skutečně jen
Kulturní mlýny
Karolina Jirkalová Tomáš Klička výstava listopad 2023
Otevření nových prostor regionálních galerií většinou nevyvolá velký mediální rozruch. Ale najdou se i výjimky – loni galerie PLATO v budově bývalých ostravských jatek, letos pak areál někdejších Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, kde nově sídlí hned...
To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?