Sedni si!
Karolina Jirkalová staveniště září 2011
Letní open air program Nové scény Národního divadla sledovali diváci z mobiliáře vytvořeného podle návrhu ateliéru Opočenský Valouch architekti.
Vznikl tak soubor čtyř polouzavřených vícemístných dřevěných „křesel“ výrazně žluté barvy, které zezadu i z boku vypadají jako obyčejné kostky, vpředu pak každý blok vytváří malé hlediště. Mezi nimi je pak umístěn drobnější plný blok jeviště. Tato neformální venkovní scéna funguje zároveň jako univerzální městský mobiliář.
Vedení Nové scény na jaře oslovilo trojici mladých architektonických ateliérů, aby navrhly pro piazzettu mobilní hlediště z dřevěného bednicího systému firmy PERI. Porota pak z předložených návrhů jednohlasně vybrala řešení architektů Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha. A byla to dobrá volba - pro svou intimitu jsou obytné kostky často obsazeny mileneckými dvojicemi, dětmi nebo pubertální mládeží. Rozdělení hlediště do čtyř nezávislých objektů pak během představení umožňuje i náhodným kolemjdoucím na chvíli postát nebo nenápadně vklouznout do jednoho z „křesel“.
Na stránkách Nadace české architektury pak instalaci velmi kvitoval architekt Michal Kuzemenský. Píše, že při dálkovém pohledu se z piazzetty stává velký obývací pokoj se čtyřmi divany a jedním stolkem. A přidává nenápadnou výzvu Národnímu divadlu: „Oč samozřejměji působí tato dočasná letní scéna, o to blběji momentálně vypadají žulové květináče s krkonošskou kosodřevinou, které bohužel hned tak nezmizí (?), erár je erár.“
V „pokojíčku“ na piazzettě Národního divadla si můžete pohovět ještě do 19. září. Jistě to však není poslední instalace, která se v prostoru Nové scény objevila. Propojení Národního divadla s veřejným prostorem je jedním z cílů ředitele Nové scény Štěpána Kubišty.

Náměstí pro „ne-město“
Karolina Jirkalová téma prosinec 2021
Panelová sídliště získala v rámci kritiky modernismu nálepku jakýchsi „ne-měst“ a tento stín na nich ulpívá dodnes. Jejich prostorovému uspořádání skutečně chybí mnohé z toho, na co jsme zvyklí z tradičních městských struktur. Přináší to však skutečně jen

To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...

Kulturní mlýny
Karolina Jirkalová Tomáš Klička výstava listopad 2023
Otevření nových prostor regionálních galerií většinou nevyvolá velký mediální rozruch. Ale najdou se i výjimky – loni galerie PLATO v budově bývalých ostravských jatek, letos pak areál někdejších Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, kde nově sídlí hned...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?