Šedá do Benátek
Karolina Jirkalová staveniště únor 2018
Umělkyně Kateřina Šedá má za sebou úspěšný rok. Alespoň co do škály ocenění, jež se dostala její práci. Renomovaná konceptuální umělkyně (Cena Jindřicha Chalupeckého v roce 2005, výstava v Tate Modern 2015) získala titul Architekt roku a za svou knihu Brnox také literární cenu Magnesia Litera. Na sklonku roku pak své úspěšné tažení dovršila vítězstvím v soutěži na českou expozici na letošním bienále v Benátkách – opět nikoli výtvarném, ale architektonickém. Potvrzuje to v posledních letech čím dál zřetelnější překrývání výtvarného umění a architektury, které probíhá především v oblasti radikálně konceptuálních přístupů. Ostatně prestižní Turnerovu cenu získala v roce 2015 skupina Assemble, která je složena převážně z architektů. Cíle i prostředky konceptuálního umění a architektury se protínají především v zájmu o veřejný prostor, obytnost měst, komunitu či sociální témata. Porota tuzemské ceny Architekt roku v souvislosti s oceněním Šedé uvedla, že „smyslem architektury je poskytovat prostorový rámec pro nejrůznější projevy života“.
Pro letošní benátské bienále připravuje Kateřina Šedá ve spolupráci s českokrumlovským Egon Schiele Art Centrem projekt s názvem Unes-co. Zabývá se problémem, který sužuje nejen Benátky nebo Český Krumlov, ale i řadu dalších turisticky atraktivních historických měst – v jejich centrech již nikdo nebydlí. Šedá chce najít způsob, jak do ulic měst zapsaných na seznamu UNESCO vrátit běžný život. Konkrétnější obrysy jejího projektu zatím neznáme. Kurátorskou podporu bude mít v Haně Jirmusové Lazarowitz z Egon Schiele Art Centra.
Soutěž na řešení českého pavilonu v Benátkách vypsala vloni Národní galerie a zúčastnilo se jí 11 projektů. Název letošní benátské přehlídky je Freespace, svobodný prostor jako centrální téma architektury. Kurátorkami bienále jsou irské architektky Yvonne Farrell a Shelley McNamara, které společně vedou ateliér Grafton Architects. Šestnáctý ročník mezinárodního bienále architektury v Benátkách se bude konat od 26. května do 25. listopadu 2018.

Náměstí pro „ne-město“
Karolina Jirkalová téma prosinec 2021
Panelová sídliště získala v rámci kritiky modernismu nálepku jakýchsi „ne-měst“ a tento stín na nich ulpívá dodnes. Jejich prostorovému uspořádání skutečně chybí mnohé z toho, na co jsme zvyklí z tradičních městských struktur. Přináší to však skutečně jen

Kulturní mlýny
Karolina Jirkalová Tomáš Klička výstava listopad 2023
Otevření nových prostor regionálních galerií většinou nevyvolá velký mediální rozruch. Ale najdou se i výjimky – loni galerie PLATO v budově bývalých ostravských jatek, letos pak areál někdejších Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, kde nově sídlí hned...

To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?