Schwarzenberský palác zrekonstruován
Karolina Jirkalová zprávy červenec 2007
Praha – Koncem června dokončila Národní galerie rekonstrukci Schwarzenberského paláce na Hradčanském náměstí. V objektu, který Národní galerie získala v roce 2002 od Ministerstva obrany ČR, bude od jara příštího roku umístěna nová stálá expozice českého baroka.
Architektonické řešení rekonstrukce navrhl architekt Tomáš Šantavý z Projektového ateliéru pro architekturu a pozemní stavby, který je mimo jiné autorem přestavby Českého muzea hudby v Karmelitské ulici či rekonstrukce Anežského kláštera. Při rekonstrukci Schwarzenberského paláce se architekt podle svých slov snažil minimálně zasahovat do historické stavby. V některých ohledech se to jistě podařilo – vzduchotechnika i většina rozvodů je tažena starými komíny, výtah pro vozíčkáře, stejně jako sociální zařízení byly umístěny do nezvykle široké odpadní prevétové šachty. Spor s památkáři však nastal pod střechou – Národní galerie se totiž rozhodla využít pro výstavní účely i podkroví paláce a architekt Šantavý navrhl ponechat barokní krov nezakrytý a izolaci dát až těsně pod střechu. Konstrukci, která je podle dnešních norem poddimenzovaná, pak zpevnil nově vloženým lepeným vazníkem. Odpor památkářů proti tomuto řešení zlomilo až přímé rozhodnutí ministra kultury. Celá rekonstrukce stála téměř 262 milionů korun.
Rok po Schwarzenberském paláci získala Národní galerie i sousední Salmovský palác. Oba objekty měly podle původních představ fungovat jako jeden celek. Do prostoru hospodářského dvora mezi oběma paláci je plánována ústřední vstupní hala, na jejíž řešení byla před třemi lety vypsána mezinárodní architektonická soutěž, ze které vzešel vítězně návrh španělského architekta Josepa Lluíse Matea. Rekonstrukci Salmovského paláce, stejně jako stavbu vstupní haly na přilehlém pozemku však zdržely restituční spory. Podle slov Miroslava Tajče, náměstka generálního ředitele Národní galerie, by však mohlo být zahájeno stavební řízení již koncem tohoto roku.
Zrekonstruovaný Schwarzenberský palác nyní čeká několik měsíců zkušebního provozu, během kterého by měl rovněž proběhnout tendr na řešení expozice. Koncem roku by se sem měly začít stěhovat barokní sbírky Národní galerie, ale i díla zapůjčená z jiných sbírek. Autorem nové stálé expozice českého baroka je Vít Vlnas spolu s Tomášem Hladíkem a Andreou Rousovou. Výstava se bude opírat především o velká jména domácího výtvarného umění od pozdní renesance po vyznění baroka na sklonku 18. století. Sochařská část expozice bude nainstalována v přízemí paláce, malířskou tvorbu pak návštěvníci najdou v prvním a druhém patře.
V současné době je expozice barokního umění umístěna v klášteře sv. Jiří na Pražském hradě, po jejím přesunutí do Schwarzenberského paláce bude v klášteře nainstalována nová expozice umění 19. století v Čechách. Podle kurátorek bude koncipována jako přehlídka všech důležitých výtvarných směrů tohoto období, tedy podobně jako stávající expozice českého umění 19. století ve Veletržním paláci. Od jara se má výstava ve Veletržním paláci soustředit na genezi českého moderního umění, zůstanou tu tedy díla z 90. let 19. století. Tato koncepce jde proti současným tendencím (nastínily je například výstavy Křičte ústa! nebo Dekadence), které pohlížejí na vývoj umění 19. století jako na kontinuální proces, jehož součástí jsou i počátky moderny v 90. letech.
Náměstí pro „ne-město“
Karolina Jirkalová téma prosinec 2021
Panelová sídliště získala v rámci kritiky modernismu nálepku jakýchsi „ne-měst“ a tento stín na nich ulpívá dodnes. Jejich prostorovému uspořádání skutečně chybí mnohé z toho, na co jsme zvyklí z tradičních městských struktur. Přináší to však skutečně jen
Kulturní mlýny
Karolina Jirkalová Tomáš Klička výstava listopad 2023
Otevření nových prostor regionálních galerií většinou nevyvolá velký mediální rozruch. Ale najdou se i výjimky – loni galerie PLATO v budově bývalých ostravských jatek, letos pak areál někdejších Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, kde nově sídlí hned...
To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?