SANAA pro Serpentine
Karolina Jirkalová staveniště říjen 2009
Posledních pár dnů (do 17. října) máte šanci vidět letošní pavilon u londýnské Serpentine Gallery.
Jeho autorem je tokijský ateliér SANAA, který patří mezi vůbec nejrespektovanější ateliéry současnosti. Pavilon je oproti kouskům z předchozích let téměř neviditelný – podle autorů má především umocnit krásu zelené oázy Kensingtonských zahrad, kde stojí.
Stavbu tvoří v podstatě jen střešní deska z hliníkových plátů, kterou podpírají nepravidelně umístěné štíhlé sloupky. V půdorysu má pavilon nepravidelný amébovitý tvar, který se opakuje i na terénu. Střešní deska tvoří jakousi měkkou vlnu, která zrcadlí jak nebe, tak i okolní zeleň a návštěvníky uvnitř. Pavilon působí křehce, téměř jako zapomenuté křídlo vážky. Kov se zde nechová chladně, ale naopak téměř poeticky, někdy dokonce vtipně – díky nerovnostem povrchu vzniká při pohybu návštěvníků efekt plovoucího obrazu. Stavba se dá popsat i jako veliká kovová louže, na kterou se ale díváte zespoda. Pavilon je ve všech směrech průchozí, jen některé části, například přednáškový záliv, jsou z boku chráněny průhlednými deskami.
Ateliér SANAA vedou architektka Kazuyo Sejima (*1956) a její o deset let mladší kolega Ryue Nishizawa. Mezi jejich nejznámější realizace patří dvě muzea: New Museum of Contemporary Art v New Yorku (2007) a 21st Century Museum of Contemporary Art v japonském městě Kanazawa (2004). Z Česka je asi nejblíže budova školy v bývalé těžební oblasti v německém Zollvereinu (2006). Pro práci ateliéru SANAA je příznačná neobyčejná lehkost, které jsou architekti schopni docílit i u velkých staveb. Často ji ještě podtrhují použitím bílé barvy. Kromě Japonska staví hodně i v Evropě a USA.
V polovině října bude jejich pavilon v Kensingtonských zahradách demontován a posléze vydražen v aukci. Příští rok ho nahradí pavilon dalšího významného architekta či ateliéru, jeho jméno se dozvíme pravděpodobně začátkem jara. Pavilony Serpentine Gallery jsou jedním z mála projektů, které umožňují vystavovat architekturu samu o sobě, a nikoli jen její projekční předobraz či fotografický záznam.
Náměstí pro „ne-město“
Karolina Jirkalová téma prosinec 2021
Panelová sídliště získala v rámci kritiky modernismu nálepku jakýchsi „ne-měst“ a tento stín na nich ulpívá dodnes. Jejich prostorovému uspořádání skutečně chybí mnohé z toho, na co jsme zvyklí z tradičních městských struktur. Přináší to však skutečně jen
Kulturní mlýny
Karolina Jirkalová Tomáš Klička výstava listopad 2023
Otevření nových prostor regionálních galerií většinou nevyvolá velký mediální rozruch. Ale najdou se i výjimky – loni galerie PLATO v budově bývalých ostravských jatek, letos pak areál někdejších Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, kde nově sídlí hned...
To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?