Royal Gold Medal pro Álvara Sizu
Karolina Jirkalová staveniště listopad 2008
Royal Institute of British Architects (RIBA) udělil i další významnou cenu tzv. Royal Gold Medal. Pro rok 2009 ji získal portugalský architekt Álvaro Siza, celým jménem Álvaro Joaquim de Melo Siza Vieira. Cena je udělována jednotlivcům či skupinám za celoživotní práci, která výrazně ovlivnila světovou architekturu. Každoročně ji předává anglická královna.
Práce stále aktivního Álvara Sizy (1933) je charakteristická jasnými skulpturálními formami, jednoduchými materiály, které jen nerad nekombinuje, a především přirozeným začleněním do místa. Jeho práce není snadno zařaditelná. Formálně vychází z klasické moderny, miluje beton, čisté hmoty, prostory i plochy, ale svým respektem k místu, sociálním i etickým rozměrem své práce se dostává mnohem dál. Stejně neokázale jako k jednotlivým domům přistupuje Siza i k větším urbanistickým celkům. Mezi nejlepší ukázky jeho práce patří konstrukčně velkolepý portugalský pavilon na Expo 98 v Lisabonu či Fakulta architektury v Portu (1996). Výjimečné jsou i jeho starší realizace: přímořské koupaliště v portugalském Leca da Palmeira (1966) nebo řada návrhů nízkorozpočtového bydlení ze 70. let, například soubor SAAL v Portu (1976).
V polovině 70. let se Portugalsko otevřelo světu a Siza úspěšně projektoval i pro zahraničí. V roce 1992 mu byla udělena Pritzkerova cena. Ve spolupráci s Eduardem Souto de Mourou navrhl v roce 2006 pavilon pro Serpentine Gallery v Londýně. Siza však zůstává věrný svému ateliéru v Portu, který si koncem 90. let sám vyprojektoval, stálý zůstává i okruh jeho spolupracovníků. Lákadlům mezinárodní hvězdy a velké nadnárodní kanceláře odolává s typicky portugalským šarmem.
Náměstí pro „ne-město“
Karolina Jirkalová téma prosinec 2021
Panelová sídliště získala v rámci kritiky modernismu nálepku jakýchsi „ne-měst“ a tento stín na nich ulpívá dodnes. Jejich prostorovému uspořádání skutečně chybí mnohé z toho, na co jsme zvyklí z tradičních městských struktur. Přináší to však skutečně jen
Kulturní mlýny
Karolina Jirkalová Tomáš Klička výstava listopad 2023
Otevření nových prostor regionálních galerií většinou nevyvolá velký mediální rozruch. Ale najdou se i výjimky – loni galerie PLATO v budově bývalých ostravských jatek, letos pak areál někdejších Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, kde nově sídlí hned...
To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?