Roubík a Snøhetta
Karolina Jirkalová staveniště říjen 2009
Říjen v Galerii Jaroslava Fragnera patří retrospektivní výstavě loni zesnulého architekta Martina Roubíka.
Přiblíží nejen jeho architektonickou práci, ale i nevšední životní příběh. Druhá část výstavy představuje současnou práci ateliéru Snøhetta a také činnost galerie Rom a nakladatelství Arfo, které Roubík spoluzakládal po své emigraci do Norska.
Martin Roubík (*1949) do všeho vstupoval se sobě vlastní razancí a energií. Studoval na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, ale v roce 1971 byl ze školy z politických důvodů vyloučen. Kvůli incidentu při dokumentování prvních voleb po srpnové invazi byl krátce vězněn, před opakovaným soudním procesem se mu však podařilo odjet do Norska. V Oslu pokračoval ve studiu na Vysoké škole architektury, později pracoval v ateliéru Lund og Slaatto, hodně cestoval. V roce 1989 založil s několika kolegy ateliér Snøhetta (v překladu Sněžka) a až do roku 1999 byl partnerem ateliéru. Snøhetta se prosadila zejména díky vítězství v mezinárodní soutěži na budovu nové knihovny v Alexandrii. Dnes patří ateliér mezi světovou architektonickou špičku, za budovu Norské národní opery a baletu v Oslu získala cenu Miese van der Rohe.
Martin Roubík byl nepřehlédnutelný i poté, co se vrátil do Česka. V roce 2003 získal spolu s Reginou Loukotovou čestné uznání v silně obsazené mezinárodní soutěži na Velké egyptské muzeum v Káhiře. Několik let také vedl architektonický ateliér na ČVUT, po neshodách s vedením školy však odešel a ucházel se o místo děkana na liberecké FA TUL. Přestože byl akademickým senátem dokonce dvakrát zvolen, rektor jej do funkce odmítl jmenovat. V posledních měsících života pak Roubík veřejně vystupoval jako kritik průběhu soutěže na novou budovu Národní knihovny.
Náměstí pro „ne-město“
Karolina Jirkalová téma prosinec 2021
Panelová sídliště získala v rámci kritiky modernismu nálepku jakýchsi „ne-měst“ a tento stín na nich ulpívá dodnes. Jejich prostorovému uspořádání skutečně chybí mnohé z toho, na co jsme zvyklí z tradičních městských struktur. Přináší to však skutečně jen
Kulturní mlýny
Karolina Jirkalová Tomáš Klička výstava listopad 2023
Otevření nových prostor regionálních galerií většinou nevyvolá velký mediální rozruch. Ale najdou se i výjimky – loni galerie PLATO v budově bývalých ostravských jatek, letos pak areál někdejších Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, kde nově sídlí hned...
To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?