Rok jedna
Náš první rok – jak už to tak bývá, když děláte něco, co vás baví – uběhl nečekaně rychle. Spolupráce s umělci a příprava výstav byly pro nás příjemným zážitkem a veřejnost nás přijala vstřícně a s velkým entuziasmem. Jakkoliv je zakládání soukromé komerční galerie na zdejším trhu dobrodružným podnikem, z finančního hlediska byl náš první rok úspěšnější než jsme čekaly.
I když pevně věříme, že zdejší trh se současným uměním se postupně formuje, musíme dodat, že většina našich klientů byli zatím cizinci nebo zahraniční společnosti. Jedním z důvodů, proč tomu tak je, je, že jen málo českých sběratelů se zajímá o současné umění. A ti, co se o ně zajímají, nejsou zvyklí jednat s galeriemi a dávají přednost nákupům z ateliérů. Tím nejvíce trpí samotní umělci a jejich dílo, neboť galerie si pak nemohou dovolit investovat do jejich kariér, brát je na všechny významné veletrhy umění a propagovat jejich práci v zahraničí. Stručně řečeno: dlouhodobým zájmem sběratelů i umělců je podporovat práci galerií, neboť právě díky galeriím roste finanční cena umělcovy tvorby a jeho dílo se dostává k širšímu publiku.
Když o tomto hovoříme s umělci, všichni souhlasí, že tohle je způsob, jak by věci měly fungovat. Umělci ctí loajalitu k svým galeriím, které na druhé straně investují do jejich rozvoje, a sběratelé – soukromí, institucionální i korporátní – nakupují umělecká díla prostřednictvím galerií. Aby však tento model mohl fungovat, všichni jeho aktéři musí samozřejmě jednat ve vzájemné shodě. Umělci si přirozeně nemohou dovolit zachovávat loajalitu vůči galerii, která aktivně nepracuje v jejich prospěch, a naopak.
Tímto nechci říct, že tu neexistují vůbec žádné galerie pracující takovýmto způsobem a umělci, kteří jsou vůči nim loajální. Rádi bychom však k tomuto trendu též přispěly a napomohly k vytvoření lépe fungujícího trhu se současným českým umění, a to jak zde, tak i v zahraničí. S tímto předsevzetím se těšíme na výzvy, které nám rok 2007 přinese.
RE: Národní galerie vybírá a vybírá
Vít Havránek názor říjen 2018
Byl jsem časopisem art+antiques požádán o krátký komentář k výběrovému řízení na vedoucí/ho Sbírky poválečného a současného umění Národní galerie v Praze, jehož jsem se účastnil. Pro přesnost poněkud rozvádím.
Galerie Nilufar
Adam Štech názor červen 2008
V rámci letošního milánského veletrhu designu své brány otevřela i kultovní galerie Nilufar, která stojí v samém srdci města na via della Spiga, ulici, která je jedním z nejrušnějších center oděvního designu na světě. Až se vám podaří prodrat se přes davy elegantních...
Poezie pro každý den
Jana Tichá názor březen 2007
V posledních týdnech připravujeme k vydání další číslo časopisu Zlatý řez, tentokrát na téma Mediální fasáda. Dvacáté deváté číslo Zlatého řezu vyjde 13. března a večer bude představeno v kině Světozor v souvislosti s přednáškou berlínského architekta Jana Edlera,...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?