Galerie Nilufar
V rámci letošního milánského veletrhu designu své brány otevřela i kultovní galerie Nilufar, která stojí v samém srdci města na via della Spiga, ulici, která je jedním z nejrušnějších center oděvního designu na světě. Až se vám podaří prodrat se přes davy elegantních dam, které si zde nemohou vybrat z neuvěřitelné záplavy šatů nebo bot od Dolce a Gabanna, Diora, Stuarta Weitzmana a dalších, dostanete se do dvoupatrové galerie, která sídlí v poklidném atriovém domě. Exponáty zde vystavené jen dokreslí celou atmosféru luxusu a graciéznosti, kterou móda a design v Miláně mají.
Galerie Nilufar patří již 30 let mezi nejprestižnější prodejce a vystavovatele moderního a avantgardního designu. Její majitelka Nina Yasharová se zaměřila jak na etablovaná jména, tak na množství tvůrců, kteří se teprve dnes dostávají do středu zájmu. Američtí návrháři dekorativního ražení James Mont, Paul Evans nebo Karl Springer se zde setkávají s poválečným italským a francouzským designem Gia Pontiho, Ica Parisiho, Jeana Royera a Charlotte Perriandové. Ve dvou podlažích galerie nalezneme elegantní expozici, která tato jména spojuje s odvážnými kreacemi neznámých dekoratérů let sedmdesátých a osmdesátých, ale i s nejmladší generací výtvarníků, jako jsou Sarah van Gameren, Julia Lohmannová a hlavně Martino Gamper, který s galerií již delší dobu spolupracuje. Minulý rok pro ni například vytvořil unikátní sérii If Gio Only Knew… Během živé performance ji Gamper vyrobil z rozebraných originálních kusů nábytku od italského architekta Gia Pontiho. Současní tvůrci se představili ještě v rámci dočasné výstavy Panta Rei. Mimo jiné byly k vidění objekty z řas od Julie Lohmannové, voskové lustry od studia Glithero a tvorba Arika Levyho a Alessandra Mendiniho. Výstava se zaměřila na dnes velmi diskutovaný fenomén sbližování designu a volného umění.
Všechny prodejní exponáty v galerii jsou buď unikátní historické kusy, nebo současné striktně limitované edice, které dosahují horentních částek. Možná můžeme říci, že Nilufar tímto svým zaměřením naznačuje dnešní obecnou situaci v designu, kterou ostatně šlo rozeznat i na celém milánském designweeku. (více v článku o milánském veletrhu) Limitované edice, design jako umění a návrat k dekoratérské tradici let padesátých a sedmdesátých naznačují možné cesty současného designu. Milánská galerie svou třicetiletou činnost oslaví i jedinečnou dražbou pod názvem Objecte d‘affection v aukční síni Wright v Chicagu, kde bude ke koupi 90 vybraných objektů z jejích sbírek.
Nová atmosféra
Adam Štech design červen 2008
Milánský veletrh designu / Návraty k dekorativnímu umění let padesátých a sedmdesátých nebo k původním řemeslným technikám, fascinující rozsáhlé instalace, neustálé přibližování designu a volného umění i ekologická řešení v průmyslovém designu – to jsou...
Christopher Dresser, designérský vizionář
Adam Štech design květen 2008
Jeho tvorba by se dala s nadsázkou popsat jako Bauhaus v letech historismu a secese. Christopher Dresser patří k nejzásadnějším postavám průmyslového designu. Jeho retrospektivní výstavu nyní můžeme navštívit v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze. Nabízí se nám jedinečná...
Přátelské utkání
Adam Štech staveniště květen 2008
Z téměř idylické doby rakousko-uherské říše, kdy naše i okolní země zažívaly nebývalý ekonomický a společenský rozmach, vychází koncepce právě probíhající výstavy Design Match. Druhý ročník přehlídky hostí pražský Veletržní palác. K vidění je nejširší...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?