Rese arch do Benátek
Karolina Jirkalová staveniště duben 2012
Expozici v pavilonu České a Slovenské republiky na letošním 13. bienále architektury v Benátkách vytvoří slovenské občanské sdružení Rese arch, které vede architekt Ján Pernecký. Začátkem března o tom rozhodla česko-slovenská odborná porota, svolaná Slovenskou národní galerií, jejímž předsedou byl šéfredaktor časopisu Era 21 Osamu Okamura.
Projekt sdružení Rese arch má název Asking Architecture: You Tell Us / Pýtanie sa architektúry: Povedzte nám to vy a jeho cílem je navázání dialogu slovenské a české architektury s bienálovým publikem: „Slovenská expozícia bude zameraná na obsah a bude interaktívna. Obsahom budú nezávislé projekty slovenských a českých architektov, umelcov a skupín, pracujúce polemicky s médiom architektúry a urbanity. Expozícia a ani jej obsah nebude prezentáciou diel, ale položením otázky, nastolením polemiky, otvorením témy, hľadaním postoja, úvahou o architektúre ako o súčasti umenia, kultúry, vedy a spoločnosti. Od publika očakávame spätnú väzbu – tá je pre dialóg kruciálna a bez nej nebude neexistovať ani naša expozícia.“ Občanské sdružení Rese arch, které vede architekt Ján Pernecký, existuje od roku 2010 a zaměřuje se na rozvoj teorie architektury. Pořádá diskusní setkání nad teoretickými tématy, semináře a přednášky. Spolupracuje také s českými partnery – Domem umění města Brna a také sdružením 4am, které provozuje brněnskou Galerii architektury.
Do soutěže na realizaci česko-slovenského pavilonu bylo přihlášeno třicet návrhů, z pěti finalistů nakonec porota udělila jen první a druhé místo. Na druhém místě se umístila původem dánská výtvarnice Sofie Thorsen a rakouský architekt Walter Kräutler, oba žijící ve Vídni, s projektem A Sculpture Garden / Záhrada sôch. Jejich instalace vycházela z nerealizované terasové galerie plastik v exteriéru, kterou pro areál Slovenské národní galerie navrhl koncem 70. let architekt Vladimír Dedeček. Návrh dvojice vídeňských architektů je mimo jiné dokladem nebývalého zájmu, jemuž se v Rakousku těší slovenská architektura 60. a 70. let. Tomuto fenoménu jsou mimo jiné věnovány webové stránky www.eastmodern.com a v roce 2007 také vyšla reprezentativní kniha Eastmodern s fotografiemi prominentní rakouské fotografky architektury Herty Hurnaus.
Společná půda
Letošní bienále architektury proběhne v Benátkách od 29. srpna do 25. listopadu 2012 a jeho ředitelem bude významný britský architekt David Chipperfield. Titul architektonické přehlídky zní Common Ground, tedy Společná půda nebo Společné pole. „Chtěl bych tímto bienále oslavit živou a propojenou architektonickou kulturu a položit otázky týkající se mentálního a fyzického území, které sdílí,“ píše Chipperfield v tiskové zprávě bienále. „Zajímají mě věci, které architekty spojují, od podmínek praxe až k vlivům, spolupráci, dějinám či spřízněnosti, které rámují naši práci a zasazují ji do souvislostí. Název Společná půda má také silnou konotaci k půdě mezi budovami, tedy k prostoru města. Chtěl bych, aby se projekty na bienále vážně zamyslely nad významem prostorů, které budovy vytvářejí: v politické, sociální i veřejné sféře, jejichž součástí je i architektura.“
Chipperfield dodává, že zvolené téma je „úmyslným činem odporu“ k obrazu architektury pěstované většinou dnešních médií, kde projekty pramení z myslí individuálních talentů. Jeho cílem je naopak zdůraznit, že „architektura je vnitřně propojena, intelektuálně i prakticky, a sdílí společné problémy, vlivy a záměry“. Letošní bienále by nemělo prezentovat jen samotné architekty, ale také další části architektonické kultury – média, výzkumné instituce, školy, vydavatelství, galerie a další. Do takto pojatého tématu se projekt Jána Perneckého a sdružení Rese arch pro česko-slovenský pavilon bezpochyby výborně hodí.
Náměstí pro „ne-město“
Karolina Jirkalová téma prosinec 2021
Panelová sídliště získala v rámci kritiky modernismu nálepku jakýchsi „ne-měst“ a tento stín na nich ulpívá dodnes. Jejich prostorovému uspořádání skutečně chybí mnohé z toho, na co jsme zvyklí z tradičních městských struktur. Přináší to však skutečně jen
Kulturní mlýny
Karolina Jirkalová Tomáš Klička výstava listopad 2023
Otevření nových prostor regionálních galerií většinou nevyvolá velký mediální rozruch. Ale najdou se i výjimky – loni galerie PLATO v budově bývalých ostravských jatek, letos pak areál někdejších Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, kde nově sídlí hned...
To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?