Pritzkerova cena pro Lacaton & Vassal
Karolina Jirkalová zprávy květen 2021
Jedno z vůbec nejprestižnějších ocenění za architektonickou tvorbu, Pritzkerovu cenu, získala letos francouzská dvojice Anne Lacaton a Jean-Phillipe Vassal.
„Svým myšlením, přístupem k profesi a výslednými stavbami dokázali, že závazku obnovit architekturu, která je zároveň technologicky vyspělá, inovativní a ekologicky zodpovědná, lze dostát i bez nostalgie. Nejenže definovali architektonický přístup, který obnovuje dědictví modernismu, ale přišli také s upravenou definicí samotné architektonické profese,“ stojí v odůvodnění poroty. „Modernistické naděje a sny na zlepšení života mnoha lidí znovu ožívají díky jejich práci, která reflektuje klimatické a ekologické výzvy naší doby, stejně jako naléhavé sociální problémy, zejména v oblasti městského bydlení.“ Porota dále vyzdvihuje „jednotu estetiky a etiky“ v jejich práci a odmítání „jakékoli opozice mezi architektonickou kvalitou, environmentální odpovědností a usilováním o etickou společnost“.
Anne Lacaton a Jean-Phillipe Vassal se setkali při studiu architektury v Bordeaux a v roce 1987 založili společný ateliér, který se záhy přesunul do Paříže. Mezi jejich nejznámější projekty patří rozšíření Palais de Tokyo v Paříži (2002), škola architektury v Nantes (2009) či konverze a přístavba skladiště v Calais pro sbírkové a výstavní účely (FRAC, 2013). Všechny tyto stavby charakterizuje lehká konstrukce, otevřenost a variabilita prostoru i mnoho příležitostí k setkávání. Ještě důležitější a pro přístup Anne Lacaton a Jean-Phillipa Vassala ke světu i k architektuře charakterističtější jsou jejich realizace low-cost rodinných domů v devadesátých letech, na které později navázali rozsáhlejšími projekty sociálního a komunitního bydlení (například Saint Nazaire 2011, Paříž 2013).
Velkou odezvu nejen v architektonické obci vzbudily jejich konverze francouzských „paneláků“ – v roce 2011 Tour Bois le Prêtre v Paříži a v roce 2017 Grand Parc v Bordeaux. Pomocí přistavěných velkorysých lodžií a dalších úprav vytvořili stavebně i morálně upadajících staveb kvalitní bydlení, aniž by rezignovali na sociální dostupnost. Za obnovu bloku Grand Parc s 530 byty v Bordeaux pak Lacaton & Vassal spolu s ateliérem Frédéric Druot Architecture a Christophe Hutin Architecture získali v roce 2019 Cenu Evropské unie pro současnou architekturu – Cenu Miese van der Rohe. Už podruhé v řadě tak evropskou cenu získala obnova sociálního bydlení z druhé poloviny 20. století, v roce 2017 byla oceněna rekonstrukce obřího obytného bloku Kleiburg v Amsterodamu od nizozemských ateliérů NL architects a XVW architectuur.
Zdá se, že stejným směrem, tedy od sebestředných velkolepých staveb k architektuře, která je společensky, environmentálně i lokálně zodpovědná, míří i Pritzkerova cena. Naznačilo to už loňské ocenění dvojice irských architektek Yvonne Farrell a Shelley McNamara, letošní volba Anne Lacaton a Jean-Phillipa Vassala to jen potvrzuje. „Dobrá architektura je otevřená – otevřená životu, otevřená pozvednout svobodu každého, kde můžou všichni dělat, co potřebují,“ řekla u příležitosti udělení Pritzkerovy ceny Anne Lacaton. „Neměla by být demonstrativní ani impozantní, musí být něčím známým, užitečným a krásným, se schopností tiše podporovat život, který se v ní bude odehrávat.“
Náměstí pro „ne-město“
Karolina Jirkalová téma prosinec 2021
Panelová sídliště získala v rámci kritiky modernismu nálepku jakýchsi „ne-měst“ a tento stín na nich ulpívá dodnes. Jejich prostorovému uspořádání skutečně chybí mnohé z toho, na co jsme zvyklí z tradičních městských struktur. Přináší to však skutečně jen
Kulturní mlýny
Karolina Jirkalová Tomáš Klička výstava listopad 2023
Otevření nových prostor regionálních galerií většinou nevyvolá velký mediální rozruch. Ale najdou se i výjimky – loni galerie PLATO v budově bývalých ostravských jatek, letos pak areál někdejších Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, kde nově sídlí hned...
To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?