Pritzkerova cena 2011: Souto de Moura
Karolina Jirkalová staveniště duben 2011
Držitelem letošní Pritzkerovy ceny, nejvýznamnějšího světového ocenění v oblasti architektury, se stal portugalský architekt Eduardo Souto de Moura.
„V uplynulých třech desetiletích vytvořil Eduardo Souto de Moura soubor prací, které jsou současné, ale zároveň nesou ozvěnu architektonické tradice,“ stojí v odůvodnění poroty. „V jejich zdánlivé formální jednoduchosti se mísí komplex odkazů k charakteru regionu, krajiny, místa a širší architektonické historie. Jejich jednoduchá geometrie je podtržena souhrou pevného a prázdného či světla a stínu. Mourovy stavby mají jedinečnou schopnost zprostředkovat naráz zdánlivě protichůdné vlastnosti – moc a skromnost, bravuru a jemnost, veřejnou autoritu i pocit intimity.“
Eduardo Souto de Moura se narodil v roce 1952 v portugalském Portu. Na místní Akademii výtvarných umění začal studovat sochařství, nakonec však promoval v oboru architektury. Během studia pět let pracoval v ateliéru významného portugalského architekta Álvara Sizy. Po dokončení studia si založil vlastní kancelář a zároveň se věnoval i pedagogické práci. Mezi jeho nejvýznamnější realizace patří kulturní centrum v Portu (1981-91), fotbalový stadion v Braze (2000-2003) nebo Muzeum Pauly Rego v Cascais nedaleko Lisabonu (2005-2009). Velká většina Mourových realizací leží na území Portugalska. Souto de Moura rovněž občas spolupracuje s Álvarem Sizou (Pritzkerova cena 1992), společně navrhli například Serpentine pavilon v Londýně (2005).
Pritzkerovu cenu založil v roce 1979 americký podnikatel Jay Pritzker a jeho žena Cindy. Je udělována každý rok a její laureát dostává kromě medaile také finanční odměnu 100.000 dolarů. Loni ji získal japonský ateliér SANAA, v roce 2009 pak švýcarský architekt Peter Zumthor.
Náměstí pro „ne-město“
Karolina Jirkalová téma prosinec 2021
Panelová sídliště získala v rámci kritiky modernismu nálepku jakýchsi „ne-měst“ a tento stín na nich ulpívá dodnes. Jejich prostorovému uspořádání skutečně chybí mnohé z toho, na co jsme zvyklí z tradičních městských struktur. Přináší to však skutečně jen
Kulturní mlýny
Karolina Jirkalová Tomáš Klička výstava listopad 2023
Otevření nových prostor regionálních galerií většinou nevyvolá velký mediální rozruch. Ale najdou se i výjimky – loni galerie PLATO v budově bývalých ostravských jatek, letos pak areál někdejších Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, kde nově sídlí hned...
To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?