Pritzker pro Rogerse
Karolina Jirkalová staveniště květen 2007
Letošní Pritzkerovu cena za architekturu získal britský architekt Richard Rogers. Podle poroty je Rogers „přeborníkem městského života věřící v potenciál měst jako katalyzátoru společenských změn“. Pritzkerova cena mu bude předána 4. června v Londýně. Dědeček high-tech má vůbec dobrou sezónu – několik týdnů poté, co získal Zlatého lva na podzimním architektonickém bienále v Benátkách, se stal držitelem prestižní britské Stirlingovy ceny. Porota ocenila jeho návrh terminálu nového madridského letiště Barajas.
Po studiích v Londýně a USA si Rogers v roce 1963 otevřel společnou kancelář s Normanem Fosterem. Oba spolu s Peterem Cookem a dalšími architekty patřili ke skupině Archigram, která do značné míry určovala názorovou orientaci generace 60. let. Hvězdné okamžiky zažíval Rogers především v 70. a 80. letech – spolu s Renzem Pianem vytvořil návrh pařížské galerie Centre Pompidou, navrhl také známou budovu pojišťovny Loyd’s v Londýně s venkovními výtahy a eskalátory. V devadesátých letech pak vytvořil například soudní dvůr ve Štrasburku či sídlo Chanel 4 BBC v Londýně. Ve svých stavbách spojuje technicistní přístup s verneovskou romantikou. Instalace a provoz se nesnaží skrýt, ale naopak vystavit na odiv. Z materiálů používá především sklo a kov.
Pritzkerova cena se vyhlašuje od roku 1979 a bývá označována za Nobelovu cenu v oboru architektury. Může ji získat jen žijící architekt. Pritzkerova cena je spojena s finančním oceněním ve výši 100 000 dolarů. Loni ji získal brazilský architekt Paulo Mendes da Rocha.
Náměstí pro „ne-město“
Karolina Jirkalová téma prosinec 2021
Panelová sídliště získala v rámci kritiky modernismu nálepku jakýchsi „ne-měst“ a tento stín na nich ulpívá dodnes. Jejich prostorovému uspořádání skutečně chybí mnohé z toho, na co jsme zvyklí z tradičních městských struktur. Přináší to však skutečně jen
Kulturní mlýny
Karolina Jirkalová Tomáš Klička výstava listopad 2023
Otevření nových prostor regionálních galerií většinou nevyvolá velký mediální rozruch. Ale najdou se i výjimky – loni galerie PLATO v budově bývalých ostravských jatek, letos pak areál někdejších Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, kde nově sídlí hned...
To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?