Požár TVCC v Pekingu
Karolina Jirkalová staveniště březen 2009
9. února shořelo v Pekingu televizní kulturní centrum (TVCC) od ateliéru Office for Metropolitan Architecture (OMA) Rema Koolhaase.
Věž přezdívaná Mandarin Oriental je součástí komplexu čínské televize (CCTV) a měla být dokončena koncem května. Měla sloužit jako hotel a divadlo. Rozsah škody ani budoucí osudy budovy zatím nejsou známé, ale fotografie svědčí o ohromné míře poškození. Požár vypukl na začátku čínského nového roku a spekuluje se i o tom, že jeho příčinou byla špatně odpálená zábavní pyrotechnika.
Recenzent britského listu The Guardian Steve Rose, podotýká, že můžeme být přesto za dvě věci vděční. Za prvé, že stavba ještě nebyla dokončena a nebyli v ní žádní lidé. Za druhé, že neshořela druhá z dvojice budov, samotné televizní ústředí CCTV, které je architektonicky cennější. Nekonečnou smyčku této stavby označil její autor, architekt Rem Koolhaas za alternativu k „tyranii mrakodrapu“. Požárem poškozená menší budova TVCC je naproti tomu v podstatě konzervativní jednoduchá krabice v kovovém plášti.
Rok býka tak v Číně nezačal zrovna dobře – rozsáhlý požár v komplexu, jehož dokončení se mělo stát architektonickou událostí roku, možná otevře mnoho otázek ohledně realizací zahraničních architektonických hvězd v Číně.

Náměstí pro „ne-město“
Karolina Jirkalová téma prosinec 2021
Panelová sídliště získala v rámci kritiky modernismu nálepku jakýchsi „ne-měst“ a tento stín na nich ulpívá dodnes. Jejich prostorovému uspořádání skutečně chybí mnohé z toho, na co jsme zvyklí z tradičních městských struktur. Přináší to však skutečně jen

To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...

Kulturní mlýny
Karolina Jirkalová Tomáš Klička výstava listopad 2023
Otevření nových prostor regionálních galerií většinou nevyvolá velký mediální rozruch. Ale najdou se i výjimky – loni galerie PLATO v budově bývalých ostravských jatek, letos pak areál někdejších Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, kde nově sídlí hned...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?