Pomník Palachovi schválen
Karolina Jirkalová staveniště září 2012
Rada hl. města Prahy schválila záměr instalovat na Alšovo nábřeží památník Jana Palacha, jehož návrh začátkem 90. let věnoval Československé republice, Praze a Václavu Havlovi americký architekt John Hejduk (1929–2000). Jde o dvojici asi šestimetrových soch s názvy Dům sebevraha a Dům matky sebevraha. Jejich dřevotřískové makety stály od roku 1992 v zahradě Pražského hradu, ale asi po 15 letech se rozpadly.
Návrh architektů Václava Králíčka a Stanislava Makarova, který zvítězil v roce 2002 v soutěži na rekonstrukci Palachova náměstí, počítal s umístěním Hejdukových plastik na Alšově nábřeží, v parčíku vedle budovy VŠUP. K realizaci však nikdy nedošlo. S dalším pokusem instalovat dvojici soch přišla architektka Alena Šrámková – v jejím projektu nové budovy Fakulty architektury v Dejvicích byl památník umístěn na vstupním nádvoří. Vedení fakulty se však postavilo proti. Není náhodou, že právě Králíček a Šrámková usilovali o realizaci plastik. Pro přední architekty této generace byl John Hejduk velkou autoritou.
Nyní schválený záměr počítá s umístěním soch tak, jak navrhovali Králíček s Makarovem v soutěži na Palachovo náměstí. Vyrobeny budou z kovu podle výkresové dokumentace a fotografií Hejdukova prototypu. Cena se odhaduje na šest až osm milionů korun.
Náměstí pro „ne-město“
Karolina Jirkalová téma prosinec 2021
Panelová sídliště získala v rámci kritiky modernismu nálepku jakýchsi „ne-měst“ a tento stín na nich ulpívá dodnes. Jejich prostorovému uspořádání skutečně chybí mnohé z toho, na co jsme zvyklí z tradičních městských struktur. Přináší to však skutečně jen
Kulturní mlýny
Karolina Jirkalová Tomáš Klička výstava listopad 2023
Otevření nových prostor regionálních galerií většinou nevyvolá velký mediální rozruch. Ale najdou se i výjimky – loni galerie PLATO v budově bývalých ostravských jatek, letos pak areál někdejších Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, kde nově sídlí hned...
To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?