Pianovo muzeum v Los Angeles
Karolina Jirkalová staveniště březen 2008
V polovině února bylo v Los Angeles otevřeno Broad Contemporary Art Museum, které bylo postaveno podle projektu architekta Renza Piana. Stavba významně rozšíří stávající „okresní“ muzeum známé pod zkratkou LACMA – tedy Los Angeles County Museum of Art. Nové muzeum nese jméno miliardáře Eliho Broada, který je členem správní rady LACMA a především jeho mecenášem. V novém pavilonu je vystavena Broadova rozsáhlá sbírka současného umění.
Renza Piana si vybral sám Eli Broad poté, co nebyl spokojen s finančně mnohem náročnějším projektem Rema Koolhaase. Piano není jen autorem nové výstavní budovy, ale také vstupního pavilonu do rozsáhlého muzejního areálu a kryté pěší lávky. V jeho projektu se odrazily trvající neshody Eliho Broada a ředitele LACMA Michaela Govana nad tím, jak má nové muzeum i další stavby v areálu vypadat.
Broadovo muzeum je v podstatě tradiční třípodlažní muzejní kostka obložená travertinem. Dramaticky řešené poslední podlaží se zubatou prosklenou střechou připomínající tovární budovy přivádí do interiéru dostatek přirozeného světla.
Ostře červené eskalátory a schodiště, které se plazí po travertinové fasádě, upomínají na snad nejznámější Pianův muzejní projekt – pařížské Centre Pompidou (spolu s Richardem Rogersem 1977). Místy vystupující, červeně natřená ocelová konstrukce pak tvoří výrazný estetický prvek i v interiéru Broadova muzea. Vzniká tak zvláštní napětí mezi seriózním, vážným a formálním travertinem a hravostí výrazných červených prvků, které připomínají dětskou stavebnici.
Recenze, která vyšla začátkem února v Los Angeles Times, není ke stavbě zrovna vstřícná: „Pianův design je současný asi stejně, jako jsou současná díla Jeffa Koonse, Ellsworthe Kellyho a Barbary Krugerové, která jsou v muzeu k vidění – to znamená, ne úplně,“ píše recenzent Christopher Hawthorne. „Viděno v tom necyničtějším světle, celý podnik vypadá, jako by ustrnul v pozdních 80. letech.“
Náměstí pro „ne-město“
Karolina Jirkalová téma prosinec 2021
Panelová sídliště získala v rámci kritiky modernismu nálepku jakýchsi „ne-měst“ a tento stín na nich ulpívá dodnes. Jejich prostorovému uspořádání skutečně chybí mnohé z toho, na co jsme zvyklí z tradičních městských struktur. Přináší to však skutečně jen
Kulturní mlýny
Karolina Jirkalová Tomáš Klička výstava listopad 2023
Otevření nových prostor regionálních galerií většinou nevyvolá velký mediální rozruch. Ale najdou se i výjimky – loni galerie PLATO v budově bývalých ostravských jatek, letos pak areál někdejších Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, kde nově sídlí hned...
To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?