Pece Vojtěšské huti v Kladně se staly kulturní památkou
Karolina Jirkalová staveniště červen 2008
Vápenné pece v areálu bývalé Vojtěšské huti v Kladně, známé také pod názvem Koněv, se staly kulturní památkou. Rozhodnutí ministerstva kultury vstoupilo v platnost 7. května. Pece, stejně jako celý objet huti Koněv i části pozemků v okolí, dnes vlastní společnost První železářská Kladno. Její zástupci řekli tisku, že se rozhodně nesnaží o likvidaci objektu a že jsou připraveni částečně se podílet na financování rekonstrukce vápenky.
Poslední odpich vysokých pecí Vojtěšské huti byl v roce 1975, během 80. let pak byly pece zbourány. Zbyl pouze visutý rudný most a zavážecí rampa a tři torza vápenných pecí, které byly postaveny v letech 1927 až 1929. Vápenka měla původně pecí pět, dvě z nich byly zbořeny na přelomu 60. a 70. let. Do začátku roku 1997 pak byly ze zbylé trojice odstraněny mostky, výtahy, kouřovody a veškerá strojní technologie.
Průlomový okamžik v zájmu o Vojtěšskou huť nastal v roce 2005, kdy Výzkumné centrum průmyslového dědictví ČVUT v Praze uspořádalo 3. mezinárodní bienále Industriální stopy. Jednou z akcí bienále byl mezinárodní scénický workshop Kladno + – Záporno, který se konal právě v areálu bývalé Vojtěšské huti. Následně vzniklo také občanské sdružení Kladno + – Záporno, které vydává i stejnojmenný časopis s podtitulem Kulturní revue pro Kladno. O záchranu Vojtěšské huti a smysluplné využití areálu usiluje i občanské sdružení Kladno-Koněv.
Náměstí pro „ne-město“
Karolina Jirkalová téma prosinec 2021
Panelová sídliště získala v rámci kritiky modernismu nálepku jakýchsi „ne-měst“ a tento stín na nich ulpívá dodnes. Jejich prostorovému uspořádání skutečně chybí mnohé z toho, na co jsme zvyklí z tradičních městských struktur. Přináší to však skutečně jen
Kulturní mlýny
Karolina Jirkalová Tomáš Klička výstava listopad 2023
Otevření nových prostor regionálních galerií většinou nevyvolá velký mediální rozruch. Ale najdou se i výjimky – loni galerie PLATO v budově bývalých ostravských jatek, letos pak areál někdejších Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, kde nově sídlí hned...
To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?