Památník v Lidicích má novou ředitelku
Anežka Bartlová zprávy květen 2017
Lidice – Novou ředitelkou Památníku Lidice se na základě výběrového řízení stala historička umění Martina Lehmannová, která dosud pracovala v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a třetím rokem předsedá české sekci Mezinárodní asociace muzeí ICOM. Místo ředitele Památníku se uvolnilo po odchodu Miloše Červencla do důchodu.
Lehmannová je absolventkou Semináře dějin umění Masarykovy univerzity v Brně. Deset let pracovala na kurátorských pozicích v Moravské galerii, kde se věnovala především výstavám užitého umění. Připravovala například program pro rodný dům Josefa Hoffmana v Brtnici (2006–07) nebo Jurkovičovu vilu (2007–11). Poté přešla do Muzea hlavního města Prahy (2012–14), kde působila též ve sbírce užitého umění. Poslední dva roky je zaměstnána v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze.
Památník Lidice je státní příspěvkovou organizací Ministerstva kultury, jejímž posláním je pečovat a rozvíjet odkaz vyhlazení obce Lidice. Od roku 2008 spravuje též památník v Ležákách a správně pod něj spadá též areál v Letech u Písku (od roku 2009). Ten by měl být, podle posledních informací, v blízké bodě převeden do správy Muzea romské kultury, stejně jako památník v Hodoníně u Kunštátu.
Lehmannová poskytla art+antiques zkrácenou verzi své vize fungování Památníku Lidice. Z ní vyplývá, že jí jde především o zapojení do sítě dalších paměťových institucí v Evropě, ale i míst, která pečují o udržování povědomí o zločinech podobných lidické tragédii. K tomu by mělo přispět i vybudování již v minulosti plánovaného Mezinárodního dokumentačního centra válečných represí na civilním obyvatelstvu. Chce rovněž usilovat o zřízení metodického centra pro památníky v muzeích, zaměřeného na fungování a rozvoj institucí pracujících v exteriéru a s důrazem na nutnost zachování piety.
Rozšíření pole aktivit Lehmannová plánuje i pro Galerii Památníku Lidice, která spravuje sbírku mezinárodního umění, jejíž součástí jsou díla Gerharda Richtera, Josepha Beuyse či Sigmara Polkeho. Výstavní program by podle jejích představ měl zahrnovat i architekturu. „Práci pro Lidice a Ležáky zasvětili kus svých životů a realizace patří k tomu nejvýznamnějšímu, co vytvořili. Jejich reakce na události zhmotněné do realizací památníků z valné většiny determinují náš současný postoj k Lidicím i Ležákům. Jména autorů Františka Marka, Ladislava Žáka, Václava Hilského, Richarda Podzemného, Antonína Tenzera nebo i Bohumíra Prokůpka jsou veřejnosti málo známá, byť jejich tvorba a úvahy o světě kolem nás mají velký význam,“ píše v koncepci Lehmannová.
Zaměření Památníku se bude úzce dotýkat muzeologická konference Odvaha k zodpovědnosti. Jak sdělit nevyslovitelné? Muzea a tragické dějiny 20. století, kterou na podzim chystá Český výbor ICOM ve spolupráci s partnerskými organizacemi ze Slovenska a Rakouska.
Chalupecký potřicáté
Anežka Bartlová recenze listopad 2019
Rámcem, který do značné míry určuje přehlídku sedmi finalistek a finalistů (včetně všech členek skupiny Comunite Fresca) je tentokrát společně sdílené prostředí: Životní, sociální, fyzické (materiálové), mediální… Kurátorky spolu s umělkyněmi a umělci se v ...
Je těžké říct, čí je to vlastně výstava
Anežka Bartlová rozhovor listopad 2020
Rozhovor s Isabelou Grosseovou a Jesperem J. Alvaerem se ohlíží za jejich víc než patnáctiletou společnou tvůrčí praxi a zejména aktuálními dvěma výstavami. Jednou z nich je samostatné dílo prezentované v rámci bienále Ve věci umění v pražském hotelu Panorama, druhou pak...
Pracovní skupina pro výzkum mimosmyslové estetiky
Anežka Bartlová portfolio červenec 2020
Proutkaři a výzkumníci / Pracovní skupina (pozn. 1) pro výzkum mimosmyslové estetiky vznikla za účelem zkoumání, mapování (pozn. 2) experimentálního ověřování (pozn. 3) a částečně popularizace (pozn. 4) výzkumu parapsychologických směrů.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?