Opona na piazzetě
Karolina Jirkalová staveniště prosinec 2017
Louny – V polovině listopadu představil spolek Sýkora 2020 finální podobu studie úprav malého náměstí před Vrchlického divadlem v Lounech. Povrch piazzety by měla tvořit černobílá kompozice Zdeňka Sýkory z roku 1962, která byla původně namalovaná na protipožární kovovou oponu tohoto divadla. Při rekonstrukci budovy v letech 2001 až 2003 však opona zmizela, pravděpodobně ji někdo rozstříhal a odvezl do sběru. Víc se nikdy nezjistilo a nikdo za tuto ztrátu ani nepřevzal odpovědnost.
Studii řešení piazzety se Sýkorovou kompozicí vypracoval architekt Josef Pleskot spolu s Lenkou Sýkorovou, umělcovou dlouholetou životní i tvůrčí partnerkou. První návrh vznikl v roce 2014, kdy Louny hledaly způsob, jak ve veřejném prostoru města instalovat dílo tohoto zdejšího rodáka. Spolek Sýkora 2020 hledá sponzory a partnery, kteří by se podíleli na financování tohoto projektu, cílem je oslavit v roce 2020 sto let od narození Zdeňka Sýkory právě na nově upravené piazzetě divadla. Náklady na realizaci jsou necelých šest milionů korun. V červenci loňského i letošního roku uspořádal spolek festival Kouzlo světla, v jehož rámci promítl po setmění na plochu piazzety Sýkorovu kompozici, a zhmotnil tak před očima veřejnosti navrhovanou podobu místa.
Ke geometrické kompozici na oponě se nedochovala žádná dokumentace, Sýkora ji v roce 1963 spolu s malířem Vladislavem Mirvaldem namaloval přímo na místě, na instalovanou oponu. Plocha pro kompozici byla ohromná, téměř 8 x 6 metrů, při malování bylo potřeba použít lešení a žebříků, a proto Sýkora požádal o pomoc svého přítele Mirvalda, který s lounským divadlem spolupracoval jako scénograf a staral se o divadelní dílny. Ten naštěstí malbu na oponě v průběhu práce i po dokončení fotografoval, a její podobu je tak dnes možné zrekonstruovat.

Náměstí pro „ne-město“
Karolina Jirkalová téma prosinec 2021
Panelová sídliště získala v rámci kritiky modernismu nálepku jakýchsi „ne-měst“ a tento stín na nich ulpívá dodnes. Jejich prostorovému uspořádání skutečně chybí mnohé z toho, na co jsme zvyklí z tradičních městských struktur. Přináší to však skutečně jen

Kulturní mlýny
Karolina Jirkalová Tomáš Klička výstava listopad 2023
Otevření nových prostor regionálních galerií většinou nevyvolá velký mediální rozruch. Ale najdou se i výjimky – loni galerie PLATO v budově bývalých ostravských jatek, letos pak areál někdejších Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, kde nově sídlí hned...

To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?