Obnovená stabilita MUO
Karolina Jirkalová zprávy říjen 2019
Olomouc – Ministr kultury Lubomír Zaorálek v září oznámil, že ruší výběrové řízení na ředitele Muzea umění v Olomouci a novým řádným ředitelem instituce jmenuje historika umění Ondřeje Zatloukala, který byl dosud přechodně pověřen vedením muzea. Jeho zástupcem se stane v dubnu odvolaný ředitel Michal Soukup. Zaorálek tak v podstatě negoval kroky svého předchůdce Antonína Staňka, který úřadujícího ředitele Muzea umění Michala Soukupa na jaře odvolal a zároveň na něj a na jeho předchůdce Pavla Zatloukala podal trestní oznámení v souvislosti s projektovou přípravou budovy pro Středoevropské fórum (SEFO). Již o měsíc dříve Staněk rozporoval výběr projektu budovy SEFO od Jana Šépky a tlačil muzeum k přípravě architektonické soutěže (více k celé kauze viz A+A 4/2019). Začátkem července, pár týdnů předtím, než byl sám po průtazích ze strany prezidenta Miloše Zemana definitivně odvolán, pak Staněk vypsal výběrové řízení na nového ředitele olomouckého Muzea umění.
Lubomír Zaorálek se při své zářiové návštěvě Olomouce za kroky svého předchůdce ve funkci omluvil. „Je mi velice líto, že se to stalo. Osobně jsem přesvědčen, že nedošlo k trestným činům. Tady se stalo něco, co se stát nemělo, a já se snažím to napravit,“ řekl novinářům. Jmenování Ondřeje Zatloukala bez výběrového řízení obhájil tím, že se za ním v posledních měsících, kdy byl pověřen vedením muzea „semkla celá instituce, což je podivuhodné, že v takové těžké době lidé drží pohromadě. Myslím, že to byl jeho manažerský úspěch, že to dokázal“. Zmínil také kontinuitu s prací jeho otce Pavla Zatloukala, dlouholetého ředitele muzea, který stál za ideou vzniku Středoevropského fóra a učinil zásadní kroky k jeho realizaci. Zaorálek doplnil, že odvolaného ředitele Michala Soukupa znovu na stejný post jmenovat nemohl, neboť podle právní analýzy bylo jeho odvolání právně v pořádku. Jmenuje ho tedy alespoň zástupcem ředitele, aby mohl pokračovat v práci.
Vedení i zaměstnanci muzea, kteří se během kauzy svorně postavili za svého dosavadního ředitele Soukupa, Zaorálkovy kroky přivítali. Nový ředitel Ondřej Zatloukal před novináři mluvil o obnově dobrého jména muzea: „Instituce utrpěla velmi výrazně, cítíme se poškozeni, dehonestováni. Nedovedu si představit, jakým způsobem rehabilitovat to, k čemu tady během půlroku došlo, ale udělám pro to maximum.“ Problematiku budovy pro SEFO ponechal ministr zcela v kompetenci muzea – na vypsání architektonické soutěže netrvá, podle něj by mohla zkomplikovat přidělení již schválených peněz ze státního rozpočtu.
Zdržení a tady i obnovenou nejistotu ohledně financování s sebou nese i nově zvažované umístění SEFO – kromě proluky v Denisově ulici vstoupil do hry také areálu Hanáckých kasáren, které jsou již od roku 2013 prázdné. Muzeu tento objekt nabídlo Ministerstvo kultury ještě ze Staňkova vedení spolu s Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových. Jak řekl Ondřej Zatloukal Deníku.cz, dokončuje se objemová studie, která prověří finanční náročnost rekonstrukce objektu i případné provozní náklady. Pro jednu ze dvou variant by se MUO mělo rozhodnout do konce října. Reálnější je však zřejmě původní návrh Jana Šépky do proluky v Denisově ulici. „Předběžný rozpočet na rekonstrukci kasáren je dvojnásobně vyšší než to, co máme nyní alokováno pro proluku,“ doplnil Michal Soukup.
Nový ředitel Muzea umění Olomouc Ondřej Zatloukal (1977) vystudoval dějiny umění na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. Specializuje se především na dějiny zahradní kultury, ale zabývá se také architekturou, výtvarným uměním a filozofií od renesance po 19. století. Badatelsky se věnoval zvláště historickým zahradám v Kroměříži, ale i lednicko-valtickému areálu. V olomouckém Muzeu umění působí na různých pozicích od roku 2000, od roku 2013 byl zástupcem ředitele Michala Soukupa. Krajinářství se věnuje i prakticky – na rodinném statku Zatloukalových postupně vytváří krajinný areál.
Náměstí pro „ne-město“
Karolina Jirkalová téma prosinec 2021
Panelová sídliště získala v rámci kritiky modernismu nálepku jakýchsi „ne-měst“ a tento stín na nich ulpívá dodnes. Jejich prostorovému uspořádání skutečně chybí mnohé z toho, na co jsme zvyklí z tradičních městských struktur. Přináší to však skutečně jen
Kulturní mlýny
Karolina Jirkalová Tomáš Klička výstava listopad 2023
Otevření nových prostor regionálních galerií většinou nevyvolá velký mediální rozruch. Ale najdou se i výjimky – loni galerie PLATO v budově bývalých ostravských jatek, letos pak areál někdejších Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, kde nově sídlí hned...
To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?