O kom se nemluví, jako by nebyl
Luboš Jelínek názor říjen 2007
Občas poslouchám návštěvníky naší galerie, kteří komentují dílo toho či onoho autora. Obdivuji umělce, že se jim chce ještě tvořit, když slyším, že jednou kopírují toho či onoho, podruhé malují jako ten nebo onen, případně neumějí vůbec malovat, někdy jsou nepochopitelní a moc moderní, jindy naopak příliš podbíziví. Přemýšlím, kde se v nás bere ta jistota soudit všechny a vše.
Se stejným zájmem sleduji různé komentáře v našich nemnohých výtvarných periodikách. Až na výjimky píší autoři své recenze velmi odborným jazykem, bez přesahu, souvislostí, nadhledu a pokory ke čtenáři, navíc s velkou mírou vlastní exhibice.Přemýšlím, zda se tyto dva proudy někde protínají. Nevyplývá jeden z druhého? Možná povrchní a odsuzující stanoviska některých návštěvníků výstav mají své základy v textech kunsthistoriků a publicistů, možná jsou odposlechnuty z vyjádření samotných umělců. Nepracuje naše výtvarná scéna úspěšně sama proti sobě?
Svět výtvarného umění není na pohled tak atraktivní a srozumitelný jako svět divadla, filmu nebo zábavného průmyslu. Lidem se navíc do galerií a na výstavy příliš chodit nechce. Nakonec, proč? Ve škole se nic nedozvěděli, v televizi jakbysmet, málokterý novinář dokáže napsat něco lákavého… Když k tomu přidám minimální podporu státu, nepružná pravidla pro provoz výtvarných institucí, nekompetentní odvolávání úspěšných ředitelů, nechuť umělců k sebepropagaci a malou aktivitu nás soukromých galeristů, nedivím se, že český výtvarný svět je zahleděný do sebe, je závistivý a úzkoprsý, bez špetky velkorysosti.
Jak z toho? Začal bych třeba takhle: v českém kumštu mi chybí respekt k dílu a názoru. Vyprávěl mi jeden kritik z hudebního byznysu, že publicisté a kritici v Británii zpravidla píší jenom o té hudbě či interpretovi, který se jim líbí, nebo o kterém si myslí, že je kvalitní. O tom, co se jim nelíbí, prostě nepíší. Je to prosté. O kom se nemluví, jako by byl nebyl. Není to elegantní? Vždyť nakonec, co je kvalitní, posoudí jenom čas.
RE: Národní galerie vybírá a vybírá
Vít Havránek názor říjen 2018
Byl jsem časopisem art+antiques požádán o krátký komentář k výběrovému řízení na vedoucí/ho Sbírky poválečného a současného umění Národní galerie v Praze, jehož jsem se účastnil. Pro přesnost poněkud rozvádím.
Galerie Nilufar
Adam Štech názor červen 2008
V rámci letošního milánského veletrhu designu své brány otevřela i kultovní galerie Nilufar, která stojí v samém srdci města na via della Spiga, ulici, která je jedním z nejrušnějších center oděvního designu na světě. Až se vám podaří prodrat se přes davy elegantních...
Poezie pro každý den
Jana Tichá názor březen 2007
V posledních týdnech připravujeme k vydání další číslo časopisu Zlatý řez, tentokrát na téma Mediální fasáda. Dvacáté deváté číslo Zlatého řezu vyjde 13. března a večer bude představeno v kině Světozor v souvislosti s přednáškou berlínského architekta Jana Edlera,...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?