Noví kurátoři současného umění
Anežka Bartlová zprávy červenec 2019
Praha – Dvě z nejsledovanějších galerií, které se u nás věnují současnému umění, vypsaly před několika měsíci výběrová řízení na pozice kurátorů. Ve Sbírce moderního a současného umění Národní galerie Praha i v galerii Futura mají již o nových tvářích jasno: Do NGP nastoupí Adéla Janíčková, ve Futuře bude kurátorem Lukáš Hofmann.
Ředitel sbírky moderního a současného umění, jímž je od února Michal Novotný, se na tiskové konferenci po svém nástupu nechal slyšet, že do svého týmu hledá kurátorku, která by svým odborným záběrem pomohla s úkoly, na něž Novotný jakožto nekunsthistorik nemá aprobaci. Mezi hlavní úlohy nejbližšího období totiž patří tvorba nové stálé expozice moderního a současného umění navazující na První republiku, otevřenou na podzim loňského roku. Kurátorka Adéla Janíčková (*1989) vystudovala kurátorství a dějiny umění na New York University v USA a ve svém životopise má též pracovní stáž v Muzeu moderního umění v New Yorku (MoMA). Ve významné instituci se podle svého životopisu věnovala filmovému programu MoMA, právě modernistickému filmu se věnuje již delší dobu. Janíčková také publikuje kritiky a recenze (pro Artalk.cz recenzovala newyorskou výstavu Evy Koťátkové, pro známý kanadský server o umění Hyperallergic letos psala o antologii Art and Theory of post-1989, již vydala MoMA vloni). Po svém návratu do Prahy se věnovala poradenství v nákupu umění a práci pro designérskou firmu Lasvit. Ve svém životopise též uvádí, že je jednou z členek kolektivu Hope Recycling Station, který založila Noemi Smolik společně s Adamem Vačkářem a Martinou Zátorskou (roz. Bulákovou). Hope Recycling Station třetím rokem zve do Prahy významné kurátory, galeristy, umělce i sběratele současného umění na přednášky a následné diskuse.
Komise vybrala Janíčkovou nejen kvůli zkušenostem ze stáží v zahraničních muzeích, ale podle Michala Novotného „i kvůli navrhovanému seznamu výstav, který se z přihlášených uchazečů zdál nejkomplexnější a zároveň nejlépe zapadající do připravované dramaturgie Sbírky moderního a současného umění Národní galerie Praha“.
Právě Michal Novotný působil před svým odchodem do NGP patnáct let jako hlavní kurátor galerie Futura. Do týmu Futura Projects, pod nějž spadá ještě výstavní prostor Karlin Studios a rezidenční prostor AIR Futura, patřila společně s Novotným ještě Caroline Krzyszton. Ta se po odchodu Novotného stala uměleckou ředitelkou Futura Projects a do týmu k sobě hledala kurátora a produkčního v jedné osobě. Lukáše „Salivu“ Hofmanna (*1993) znají naši čtenáři zřejmě nejspíše jako finalistu Ceny Jindřicha Chalupeckého, nicméně jeho profilace je daleko širší. Kromě studia na Akademii výtvarných umění, kde je ve pátém ročníku, se věnuje též modelingu a organizaci modelingových castingů. V galerii Futura vloni kurátoroval výstavu A Guiding Dog for a Blind Dog (viz AA 6/2018), letos vydal k výstavě doprovodnou publikaci s textem od Nata Marcuse (v angličtině). Krzyszton by se, podle svých slov, v novém tandemu ráda více soustředila na spolupráci obou kurátorů – oproti předchozímu modelu, kdy každý z kurátorů zodpovídal za program jednoho z prostorů – a více chce rozvinout i dočasné angažmá externích kurátorek a kurátorů pro konkrétní projekty.

Chalupecký potřicáté
Anežka Bartlová recenze listopad 2019
Rámcem, který do značné míry určuje přehlídku sedmi finalistek a finalistů (včetně všech členek skupiny Comunite Fresca) je tentokrát společně sdílené prostředí: Životní, sociální, fyzické (materiálové), mediální… Kurátorky spolu s umělkyněmi a umělci se v ...

Je těžké říct, čí je to vlastně výstava
Anežka Bartlová rozhovor listopad 2020
Rozhovor s Isabelou Grosseovou a Jesperem J. Alvaerem se ohlíží za jejich víc než patnáctiletou společnou tvůrčí praxi a zejména aktuálními dvěma výstavami. Jednou z nich je samostatné dílo prezentované v rámci bienále Ve věci umění v pražském hotelu Panorama, druhou pak...

Pracovní skupina pro výzkum mimosmyslové estetiky
Anežka Bartlová portfolio červenec 2020
Proutkaři a výzkumníci / Pracovní skupina (pozn. 1) pro výzkum mimosmyslové estetiky vznikla za účelem zkoumání, mapování (pozn. 2) experimentálního ověřování (pozn. 3) a částečně popularizace (pozn. 4) výzkumu parapsychologických směrů.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?