Nová šéfkurátorka GHMP
Tomáš Klička zpráva červen 2021
V čele kurátorského týmu Galerie hlavního města Prahy od 1. června 2021 nově stane Helena Musilová. Na post hlavní kurátorky byla jmenovaná na základě výběrového řízení, které největší galerie spravovaná magistrátem vypsala letos v únoru.
Stalo se tak poté, co závěrem minulého roku byla ve funkci ředitelky galerie na dalších šest let potvrzena Magdalena Juříková, která instituci vede již od roku 2012 (viz AA 2/2021).
Do výběrového řízení se přihlásilo celkem pět zájemců a zájemkyň, z nichž požadavky splnili tři: Historička umění a dosavadní šéfkurátorka Musea Kampa Helena Musilová, filozof, teoretik a kurátor Milan Kreuzziger a vedoucí vydavatelství Artantiques media, novinář, historik umění a náš kolega Jan Skřivánek.
Trojice finálových uchazečů představila svoje koncepce před porotou, kterou tvořili kurátoři a historici umění Vít Havránek, Pavlína Morganová a Anna Pravdová, ředitel ostravské Galerie výtvarného umění Jiří Jůza, za GHMP a město pak Magdalena Juříková, Miroslav Koláček a Jiří Sulženko. Na výběru Musilové se porota shodla jednomyslně. „Rozhodly její kurátorské a manažerské předpoklady, koncepce i samotný pohovor, v němž nastínila přesvědčivý styl vedení odborné práce i řadu námětů pro badatelské směřování naší instituce. Má za sebou také četné zkušenost z domácích a zahraničních projektů z minulosti, které jsou dobrým předpokladem pro tento post a rozvoj oddělení,“ konstatuje Magdalena Juříková. Právě záměr posílit vědeckou stránku instituce byl součástí její vítězné koncepce, se kterou loni ve výběrovém řízené obhájila post ředitelky. Za kvalitativně nevyrovnanou programovou dramaturgii výstav, jež bude součástí práce šéfkurátorky, byla Juříková v minulosti kritizovaná (např. serverem Artalk). Dosud v GHMP funkce hlavní kurátorky chyběla.
Helena Musilová v minulosti působila jako pedagožka na pražské FAMU a jako kurátorka v Národní galerii Praha, kde v letech 2014–2015 zastávala post ředitelky Sbírky moderního a současného umění. Od roku 2015 pak pracuje jako šéfkurátorka Musea Kampa. Spektrum témat jejího kurátorského zájmu je poměrně široké. Zaměřuje se na české a středoevropské umění 20. století, zejména 70. a 80. léta, a fotografii. Připravila však také monografické výstavy Joži Uprky (NGP, 2011–12), Theodora Pištěka, Františka Kupky (obě NGP, 2013) nebo výstavu Anatomie skoku do prázdna: Rok 1968 a umění v Československu (Západočeská galerie v Plzni, 2018). Mezi její poslední projekty patří publikace Jiří Valoch: kurátor, teoretik, sběratel. Léta 1965–1980 (2020). V roce 2020 kandidovala na post ředitelky Národní galerie.
Editorial
Tomáš Klička editorial červen 2022
První číslo ART ANTIQUES (tehdy ještě s &) vyšlo v červnu roku 2002, tedy už před těžko uvěřitelnými dvaceti lety. Historie našeho časopisu je tak objemná, až je takřka nepřehledná.

Falza a spol.
Tomáš Klička výstava prosinec 2021
Padělané umění všeobecně považujeme za cosi podřadného. Za běžných okolností leží uklizené hluboko v depozitářích a raději se o něm příliš nemluví. Nyní se ale hned na dvou výstavách ocitlo v centru pozornosti: ve Šternberském paláci Národní galerie a v Galerii...

Editorial
Tomáš Klička editorial červenec 2022
Návštěva jakékoli výstavy je vedle duševního výkonu často i výkonem fyzickým. Své o tom vědí zejména návštěvníci rozsáhlých mezinárodních přehlídek typu bienále. Hned několik vám jich přinášíme i v tomto letním čísle.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?