Falza a spol.
Tomáš Klička výstava prosinec 2021
Padělané umění všeobecně považujeme za cosi podřadného. Za běžných okolností leží uklizené hluboko v depozitářích a raději se o něm příliš nemluví. Nyní se ale hned na dvou výstavách ocitlo v centru pozornosti: ve Šternberském paláci Národní galerie a v Galerii moderního umění v Hradci Králové můžeme nahlédnout do dějin plagiátorství a napodobování v rozpětí od novověku po současnost.
Originál? Umění napodobit umění, pohled do výstavy, Galerie moderního umění v Hradci Králové, foto: Jan Kolský
Josef Lada (falzum – kopie podle knižní ilustrace), zadní strana, ilustrace z knihy Mikeš, 1933 / 1934–1954, tuš, akvarel, papír, soukromá sbírka
Jan Zrzavý (falzum – replika): Hlava, 1932 / před 1973, olej, plátno, Galerie moderního umění v Hradci Králové
Kamil Lhoták (falzum – napodobenina): Motocykl Orion, letadlo, kužel a bedna, 1979 / před 2004, akvarel, papír, Sbírka Kriminalistického ústavu Policie České republiky, z výstavy Originál? Umění napodobit umění v GMU HK
Josef Čapek (falzum – napodobenina): V zahradní restauraci, 1920 / 90. léta 20. století, tuš, papír, Galerie moderního umění v Hradci Králové, z výstavy Originál? Umění napodobit umění v GMU HK
Falzum? Falzum!, pohled do výstavy, Národní galerie Praha – Šternberský palác, foto: Katarína Hudačinová
Leonardo da Vinci – falzum, Joos van Cleve (?), 2. čtvrtina 16. století, Mona Vanna nuda, Národní galerie Praha, z výstavy Falzum? Falzum! v NGP
Josef Navrátil – falzum, po 1925, Překvapení, Národní galerie Praha, z výstavy Falzum? Falzum! v NGP
Johannes Vermeer – falzum, Han van Meegeren: Kristus a cizoložnice, kolem 1936–1940, Museum de Fundatie, Zwolle, zapůjčeno od nizozemského Národního úřadu pro kulturní dědictví, z výstavy Falzum? Falzum! v NGP
Václav Špála (falzum – napodobenina): Kytička vzpomínek, nedatováno (pravděpodobně 60. léta 20. století), olej, plátno, 70 × 50 cm, soukromá sbírka, z výstavy Originál? Umění napodobit umění v GMU HK
Josef Mánes (kopie): Červené paraplíčko, 2. pol. 19. století, olej, lepenka, Národní galerie Praha, z výstavy Falzum? Falzum! v NGP
Jihotyrolský sochař, kolem 1500 – falzum z 2. poloviny 19. století (s využitím dřeva z 1. poloviny 15. století): Sv. Hubert, Národní galerie Praha, foto: NGP, z výstavy Falzum? Falzum! v NGP
Editorial
Tomáš Klička editorial červen 2022
První číslo ART ANTIQUES (tehdy ještě s &) vyšlo v červnu roku 2002, tedy už před těžko uvěřitelnými dvaceti lety. Historie našeho časopisu je tak objemná, až je takřka nepřehledná.
Editorial
Tomáš Klička editorial červenec 2022
Návštěva jakékoli výstavy je vedle duševního výkonu často i výkonem fyzickým. Své o tom vědí zejména návštěvníci rozsáhlých mezinárodních přehlídek typu bienále. Hned několik vám jich přinášíme i v tomto letním čísle.
Umění na Ukrajině během války
Tomáš Klička zprávy duben 2022
Ruská agrese na Ukrajině ohrožuje vedle lidských životů také památky a má pochopitelně silný dopad i na svět umění. V nebezpečí jsou sbírky a budovy ukrajinských galerií a muzeí a samozřejmě i životy jejich zaměstnanců.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?