Nomádi v plzeňském DEPO2015
Karolina Jirkalová staveniště červenec 2017
Na letní měsíce připravilo plzeňské DEPO exteriérovou výstavu s názvem Nomádi, kterou si můžete nejen prohlédnout, ale i na vlastní kůži vyzkoušet. Architekti, designéři a umělci zaparkovali na nádvoří sedm nomádských obydlí všeho druhu od stanu na střeše auta (Joyride) přes karavan za kolo (MAK) či upravený vůz Škoda Favorit (Pavel Karous) až po miniaturní mobilní domek (Vojtěch Valda). Studenti Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni se pak inspirovali uprchlickým stanem Better Shelter nadace IKEA a navrhli stan-dům, který může sloužit i dlouhodobějšímu rodinnému bydlení. Nocování v těchto příbytcích si můžete i sami vyzkoušet, jedna noc stojí od 400 korun na osobu. Organizátoři nabízejí tyto asi nepříliš komfortní, ale rozhodně originální noclehy i přes síť Airbnb.
Někteří z autorů se tomuto fenoménu provizorních obydlí věnují dlouhodobě, například architekt Vojtěch Valda, který navrhuje tzv. Pin-Up Houses. Koupíte si projekt s detailním postupem i materiál a skromný domek si pak sami postavíte, funguje v podstatě jako stavebnice. Úspěšný je prý především v USA, kde působí pod pseudonymem Joshua Woodsman. V Plzni je k vidění jeho domek Trikolóra, který pořídíte za necelých 30 tisíc korun a postavit ho lze ve třech lidech za pár hodin. Má sice jen 7 metrů čtverečných, ale autor se postupným vylepšováním svých prototypů prostavěl k velmi účelnému řešení interiéru.
Pracovnímu nomádství se již několik let věnují architekti Adam Wlazel a Kateřina Vídenová a jejich MAK, tedy Mobilní architektonická kancelář. Několik let objížděli v létě s karavanem tuzemský venkov, zastavili se vždy na pár dní někde na návsi a nabízeli architektonické služby a rady. Většinou šlo o úplně drobné realizace, které vznikaly svépomocí, občas se však zastavil i starosta, součástí mise MAK byly i nejrůznější přednášky a setkání. Do Plzně přivezl MAK minimalizovanou verzi svého karavanu v podobě přívěsu za kolo, který je poháněn fotovoltaickým panelem.
Aktivismus stojí v pozadí i dalšího vystaveného kousku – visutého stanu Tentsile, který funguje na principu hamaky a lze ho pověsit v podstatě kamkoli. Vymyslel ho a vyrábí cestovatel a globální aktivista Alex Shirley-Smith, který chtěl původně vytvořit zázemí pro aktivisty, kteří se přímo na místě angažují ve prospěch zachování původních lesních porostů. V pralesích je stanování dost obtížné, proto Shirley-Smith vyzdvihl obydlí do korun stromů. Dnes má na výrobu stanu Tentsile malou firmu a dodává je do celého světa, hodí se především při povodních, sesuvech půdy a dalších přírodních katastrofách.
Kromě těchto více či méně mobilních obydlí je v DEPU k vidění výstava streetartových umělců, kteří se rovněž inspirovali tématem nomádství, života na cestě, provizorního bydlení či komunit na okraji společnosti. Své objekty a intervence zde vystavují například TRON, ToyBox, TIMO, Artur Magrot nebo Matěj Frank. Zpátky do reality pak návštěvníka vrátí soubor dokumentárních fotografií z archivu Lékařů bez hranic, které zachycují improvizovaná obydlí z humanitárních misí.
Současně s Nomády poběží v DEPU tři výstavy Landscape festivalu Plzeň zaměřené na témata veřejného prostoru, krajinářské architektury či konverzí industriálních budov.
Náměstí pro „ne-město“
Karolina Jirkalová téma prosinec 2021
Panelová sídliště získala v rámci kritiky modernismu nálepku jakýchsi „ne-měst“ a tento stín na nich ulpívá dodnes. Jejich prostorovému uspořádání skutečně chybí mnohé z toho, na co jsme zvyklí z tradičních městských struktur. Přináší to však skutečně jen
Kulturní mlýny
Karolina Jirkalová Tomáš Klička výstava listopad 2023
Otevření nových prostor regionálních galerií většinou nevyvolá velký mediální rozruch. Ale najdou se i výjimky – loni galerie PLATO v budově bývalých ostravských jatek, letos pak areál někdejších Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, kde nově sídlí hned...
To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?