Nelidský obrat v (českém) umění aneb proč galerie plní větve a sláma?
Environmentální tematika není v umění ničím novým, v poslední dekádě však přírodě v galeriích téměř nelze uniknout. Co stojí za tímto obratem k nelidskému a proč je vůně slámy či vlhké hlíny cítit jak v Liberci, tak v Benátkách? Následující text se zaměřuje na umělecká a filozofická východiska současného postantropocentrického umění, které v mnoha variacích vytrvale plní absolventské výstavy i světové přehlídky umění.
Seno, sláma, skládka, pohled do výstavy, Galerie Václava Špály, 2023, foto: Jan Kolský Diana Lelonek: Skládka, site-specific instalace, 2023, dále zleva doprava: Hanna-Maria Hammari: Warm worm warm wurm, 2022, David Vojtuš: RECYFIX®HICAP®F1000, 2023, Petra Janda: Vladařka, 2022, Justyna Górowska & Ewelina Jarosz: Kybersvatba se žábronožkou, 2021, Krevetka, 2022, Dagmar Šubrtová: ze série Tajný oheň, 2007, Nová divočina, 2006—2013
Anetta Mona Chișa a Lucia Tkáčová: ooOOoOoooOOOOooOoOOOooOo, 2017, sklo, kámen, kov, naložená zelenina, foto: Peter Snadik
Denisa Langrová: Elementární tendence soudružnictví a vazeb, záběr z videa, 2021, délka 16 m 20 s
Timur Si-Qin: Axe Affect, 2013, pohled do výstavy Speculations on Anonymous Materials, Fridericianum, Kassel, foto: Achim Hatzius
Lukáš Prokop: Whispers Divulging, záběr z videa, 2020, délka 4 m 59 s
Nela Britaňáková, performance v rámci výstavy Orchids Get Headaches Too, 2020, 123 Gallery, foto: Martin Netočný
Jan Matýsek: Leviathan’s Wet Dream, 2020, pohled do výstavy, Galerie Mladých, foto: Eva Rybářová
Kdo je tady cizincem? 60. Benátské bienále
Noemi Purkrábková Jiří Sirůček výstava červenec 2024
Benátské bienále patří již od svého vzniku k nejsledovanějším přehlídkám současného umění. Jeho 60. ročník s podtitulem Foreigners Everywhere, tedy „cizinci všude“, se na mnoha úrovních věnuje tématu cizosti a cizinectví.
Airpocalypse: Rouška jako stylový doplněk konce světa?
Noemi Purkrábková Jiří Sirůček téma duben 2020
Pokud existuje předmět, který v sobě dokonale zhmotňuje současnou nejistotu, strach a (informační) zmatení, je to bezpochyby rouška. Ačkoli rok 2020 teprve začal, už nyní je zřejmé, že jeho dominantní vizuální reprezentací budou pravděpodobně právě ochranné masky:...
Documenta 15. Kontextu uniknout nelze
Noemi Purkrábková Jiří Sirůček výstava září 2022
Patnáctý ročník „muzea 100 dní“ provází už od počátku řada diskuzí a skandálů. V čem je letošní kasselská přehlídka tak kontroverzní? Proč na ní podle mnohých není skoro žádné umění? A v jakých ohledech může být i přes své problémy inspirativní?...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?