Kdo je tady cizincem? 60. Benátské bienále
Noemi Purkrábková Jiří Sirůček výstava červenec 2024
Benátské bienále patří již od svého vzniku k nejsledovanějším přehlídkám současného umění. Jeho 60. ročník s podtitulem Foreigners Everywhere, tedy „cizinci všude“, se na mnoha úrovních věnuje tématu cizosti a cizinectví.
Claire Fontaine: Foreigners Everywhere / Stranieri Ovunque, 2004–24, šedesát závěsných, nástěnných nebo okenních neonů, kostra, transformátory, kabely a kování, rozměry a barvy variabilní, foto: Marco Zorzanello
Česká reprezentace v Českém a slovenském pavilonu, Eva Koťátková: Srdce žirafy v zajetí je o dvanáct kilo lehčí, 2024, instalace, zvuková stopa, performance, foto: Aleksandra Vajd „Zatímco žirafa dlí v hamburské karanténě, drnčí telefony, putují dopisy a telegramy, aby se pražská zoo připravila na její příchod. A tento příchod do trojské zoo bude slavnostní, neboť žirafa je pro pražské návštěvníky skutečnou atrakcí. (…) Byly vyřízeny veškeré veterinární formality, které zpříjemňují život jak žirafě, tak řediteli zoo, a žirafa byla skutečně prvně slavnostně uvítána na hranicích československých v Chebu dne 28. srpna 1954. Sotvaže byla v Praze transportní bedna vytažena na rampu, vystrčila žirafa zvědavě hlavu otvorem ve stropě, samozřejmě za nadšeného jásotu železničářů, ošetřovatelů a velkého kruhu zvědavců. (…) Zdá se, že je plně spokojena v novém prostředí. Nezůstane zde ovšem sama. Hned na podzim dostane jako spolubydlící spoluobyvatele stepi, africké pštrosy, a na jaře příštího roku uvítá manžela.“ A. Turek: Transport prvé žirafy pro pražské zoo, Živa, 1954, č. 6
Bordadoras de Isla Negra, bez názvu , 1972, vyšivka, plátno, 230 × 774 cm, součást sbírky Collection Centro Cultural Gabriela Mistral, foto: Marco Zorzanello
Nizozemský pavilon, Cercle d’Art des Travailleurs de Plantation Congolaise (CATPC), ve spolupráci s Renzo Martensem: The International Celebration of Blasphemy and The Sacred, série soch z kakaa a palmového oleje, video, live stream, foto: Peter Tijhuis
Andrés Curruchich: Procesión: patrón de San Juan está en su trono, 1966, olej, plátno, 43,5 × 48,3 cm, součást sbírky El Museo del Barrio, New York, dar od Gale Simmons, Craiga Duncana a Lynn Tarbox ve vzpomínce na Barbaru Duncan, 2007, foto: Matteo de Mayda
Rosa Elena Curruchich: El muchacho le gusta hacer de madera las fotos de los pájaros, 1980, olej, plátno, 13,1 × 16,8 cm, foto: Matteo de Mayda
Frieda Toranzo Jaeger: Rage Is a Machine in Times of Senselessness, 2024, olej, výšivka, plátno, 1500 × 480 cm, foto: Marco Zorzanello
Alessandra Ferrini: Gaddafi in Rome: Anatomy of a Friendship, 2024, videoinstalace, foto: Matteo de Mayda
Bouchra Khalili: The Mapping Journey Project, 2008–2011, videoinstalace, 8 jednokanálových videí, barva, zvuk, rozměr variabilní, foto: Marco Zorzanello
Australský pavilon, Archie Moore: Kith and Kin, 2024, instalace, foto: Andrea Rossetti
Benátské bienále: Komu patří sny
Noemi Purkrábková výstava červenec 2022
59. ročník nejstaršího světového bienále výtvarného umění se nese v duchu feminismu, snění a kouzel. Co však dnes znamená chtít zakouzlovat svět?
Anton Vidokle
Noemi Purkrábková Václav Magid rozhovor prosinec 2021
S umělcem a zakladatelem platformy e-flux Antonem Vidoklem jsme se potkali v Šalounově vile na pražských Vinohradech – právě sem totiž nakrátko přijel jako vedoucí Ateliéru hostujícího pedagoga AVU pro zimní semestr. Hovořili jsme především o ruském kosmismu, jehož výzkumem...
Cena Jindřicha Chalupeckého mění pravidla hry
Noemi Purkrábková zprávy červenec 2021
Tendence ke změně pořádků se v rámci Ceny Jindřicha Chalupeckého objevovaly již delší dobu. Nejsledovanější česká cena pro mladé umělkyně a umělce mladší 35 let, které se doposud každoročně účastnilo pět finalistek a finalistů, z nichž odborná porota vybírala jednu...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?