Kdo je tady cizincem? 60. Benátské bienále

Noemi Purkrábková Jiří Sirůček výstava červenec 2024

Benátské bienále patří již od svého vzniku k nejsledovanějším přehlídkám současného umění. Jeho 60. ročník s podtitulem Foreigners Everywhere, tedy „cizinci všude“, se na mnoha úrovních věnuje tématu cizosti a cizinectví.

MZO_Claire Fontaine_0620.jpg

Claire Fontaine: Foreigners Everywhere / Stranieri Ovunque, 2004–24, šedesát závěsných, nástěnných nebo okenních neonů, kostra, transformátory, kabely a kování, rozměry a barvy variabilní, foto: Marco Zorzanello

Foto_Aleksandra_Vajd_29A5971.jpg

Česká reprezentace v Českém a slovenském pavilonu, Eva Koťátková: Srdce žirafy v zajetí je o dvanáct kilo lehčí, 2024, instalace, zvuková stopa, performance, foto: Aleksandra Vajd „Zatímco žirafa dlí v hamburské karanténě, drnčí telefony, putují dopisy a telegramy, aby se pražská zoo připravila na její příchod. A tento příchod do trojské zoo bude slavnostní, neboť žirafa je pro pražské návštěvníky skutečnou atrakcí. (…) Byly vyřízeny veškeré veterinární formality, které zpříjemňují život jak žirafě, tak řediteli zoo, a žirafa byla skutečně prvně slavnostně uvítána na hranicích československých v Chebu dne 28. srpna 1954. Sotvaže byla v Praze transportní bedna vytažena na rampu, vystrčila žirafa zvědavě hlavu otvorem ve stropě, samozřejmě za nadšeného jásotu železničářů, ošetřovatelů a velkého kruhu zvědavců. (…) Zdá se, že je plně spokojena v novém prostředí. Nezůstane zde ovšem sama. Hned na podzim dostane jako spolubydlící spoluobyvatele stepi, africké pštrosy, a na jaře příštího roku uvítá manžela.“ A. Turek: Transport prvé žirafy pro pražské zoo, Živa, 1954, č. 6

MZO_Bordadoras de Isla Negra_1150.jpg

Bordadoras de Isla Negra, bez názvu , 1972, vyšivka, plátno, 230 × 774 cm, součást sbírky Collection Centro Cultural Gabriela Mistral, foto: Marco Zorzanello

The International Celebration of Blasphemy and the Sacred, CATPC, Renzo Martens, Hicham Khalidi, 2024. Photo by Peter Tijhuis.   (24).jpg

Nizozemský pavilon, Cercle d’Art des Travailleurs de Plantation Congolaise (CATPC), ve spolupráci s Renzo Martensem: The International Celebration of Blasphemy and The Sacred, série soch z kakaa a palmového oleje, video, live stream, foto: Peter Tijhuis

MDM_Andres-Curruchich-1.jpg

Andrés Curruchich: Procesión: patrón de San Juan está en su trono, 1966, olej, plátno, 43,5 × 48,3 cm, součást sbírky El Museo del Barrio, New York, dar od Gale Simmons, Craiga Duncana a Lynn Tarbox ve vzpomínce na Barbaru Duncan, 2007, foto: Matteo de Mayda

MDM_Rosa Elena Curruchich-9550.jpg

Rosa Elena Curruchich: El muchacho le gusta hacer de madera las fotos de los pájaros, 1980, olej, plátno, 13,1 × 16,8 cm, foto: Matteo de Mayda

MZO_Frieda Toranzo Jaeger_0380.jpg

Frieda Toranzo Jaeger: Rage Is a Machine in Times of Senselessness, 2024, olej, výšivka, plátno, 1500 × 480 cm, foto: Marco Zorzanello

MDM_Alessandra-Ferrini-5.jpg

Alessandra Ferrini: Gaddafi in Rome: Anatomy of a Friendship, 2024, videoinstalace, foto: Matteo de Mayda

MZO_Bouchra Khalili_1043.jpg

Bouchra Khalili: The Mapping Journey Project, 2008–2011, videoinstalace, 8 jednokanálových videí, barva, zvuk, rozměr variabilní, foto: Marco Zorzanello

8192.jpg

Australský pavilon, Archie Moore: Kith and Kin, 2024, instalace, foto: Andrea Rossetti

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získejte
roční předplatné
za 1100 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Koupit předplatné