Národní, vynikající a dobrý
Karolina Jirkalová staveniště květen 2007
Po nových cenách Czech Grand Design jsou tu i tradiční ceny Designcentra České republiky. Ty byly vyhlášeny v půlce dubna v pražské Betlémské kapli. Národní cenu za grafický design získal grafik Jan Kolář za jednotný vizuální styl královéhradeckého kraje. Logotyp vychází z umístění kraje na mapě České republiky a zároveň pracuje s písmenem K. Porota ocenila i podrobně rozpracovaný manuál pro další aplikace loga. Národní cenu za produktový design si odnesl designérský tým společnosti Škoda Auto pod vedením Jense Manskeho za studii automobilu Škoda Joyster. Porota ocenila „optimismus, dynamiku a sportovního ducha vozu“. Kromě nejvyšších cen bylo uděleno ještě několik desítek ocenění Vynikající design a Dobrý design v kategorii grafického i produktového designu.
Překvapení nás čeká ve chvíli, kdy otevřeme výsledy Národních cen za design 2005, které se udělovaly ve stejných kategoriích. (Loni soutěžily výrobky spojené se životním stylem.) V oblasti grafického designu byl oceněn vizuální styl města Brna, za produktový design získal cenu designérský tým Škoda Auto za model Škoda Octavia Combi. Tedy stejný typ produktu i stejný zadavatel – Škoda a veřejná správa. Teď jde jen o to, jestli jinde kvalitní design není, a nebo jestli ho porota jinde není schopna vidět.
Zároveň s Národními cenami za design byl vyhlášen také Český interiér 2007. Hlavní cenu získalo řešení Muzea Památníku Lidice od Bohumíra Prokůpka a Jana Žalského. „Strohý až brutální charakter působivě zprostředkovává emotivní zážitek návštěvníkům expozice,“ stojí v hodnocení poroty. Zvláštní uznání získala rekonstrukce interiéru kostela sv. Václava v Opavě, práce architektů Hudce a Špičky a restaurátorky Josefiny Pekárkové. Sami porotci však upozorňují, že mnohé kvalitní projekty, realizované v loňském roce, nebyly do soutěže přihlášeny.
Náměstí pro „ne-město“
Karolina Jirkalová téma prosinec 2021
Panelová sídliště získala v rámci kritiky modernismu nálepku jakýchsi „ne-měst“ a tento stín na nich ulpívá dodnes. Jejich prostorovému uspořádání skutečně chybí mnohé z toho, na co jsme zvyklí z tradičních městských struktur. Přináší to však skutečně jen
Kulturní mlýny
Karolina Jirkalová Tomáš Klička výstava listopad 2023
Otevření nových prostor regionálních galerií většinou nevyvolá velký mediální rozruch. Ale najdou se i výjimky – loni galerie PLATO v budově bývalých ostravských jatek, letos pak areál někdejších Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, kde nově sídlí hned...
To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?