Mimo galerie
Ondřej Horák názor listopad 2011
Pět měsíců mezi vyhlášením jmen pětice finalistů Ceny Jindřicha Chalupeckého a jejich výstavou v pražském Centru DOX jsme se rozhodli využít k jejich prezentaci v pěti odlišně vytvořených situacích. Oslovili jsme je s tím, aby si vybrali libovolné místo, ke kterému mají blízký vztah nebo které by jim pro jejich prezentaci nejlépe vyhovovalo.
Jiří Thýn zvolil zahradnictví v pražských Ďáblicích – místo, kde v uplynulých pěti letech fotografoval jeho zákoutí a neustálé proměny. Návštěvníci akce byli s odborným komentářem provedeni po zahradě a po místech, která Thýn dokumentoval. Následně proběhla prezentace autorových prací. Během letního podvečera mělo několik desítek návštěvníků možnost poznat místa vzniku fotografií i samotné práce. Zdálo se, že spojení uměleckého díla a místa jeho vzniku má v sobě výjimečnou přesvědčivost i sílu.
To v jiné podobě potvrdila i následující akce. Mark Thér se rozhodl promítnout své filmy s tématem odsunu Němců přímo v prostoru bývalých Sudet. V hospodském sále v Kytlici vzbudilo promítání nečekaně velký zájem místních obyvatel. Thérovy filmy nastartovaly debatu o historii vesnice (většina původních obyvatel byla odsunuta) a o současném stavu. I pro samotného autora byla reakce na jeho práce překvapivá: diváky tentokrát netvořila úzce profilovaná skupina, ale návštěvníci neutrálního prostředí hostince. V zakouřeném sále, s projektorem umístěným na švédské bedně, vyvolávala Thérova díla přece jen jiné odezvy než uvnitř galerie.
Pavel Sterec pro sebe nekompromisně zvolil jeskyně v Koněprusích. Organizačně poměrně náročnou akci si připravil umělec vlastně sám – oslovil pět vědců a nabídl jim účast na experimentu. Po tradiční komentované prohlídce čekala na návštěvníky možnost zeptat se na cokoliv odborníků na filozofii, astronomii, matematiku, lékařství nebo biologii. Skupina lehce zaskočených výletníků a rodinek byla doplněna o početnou výpravu přátel a dalších zájemců. Očekávané trapné ticho nenastalo, naopak se u pěti stolků rozmístěných v závěrečných metrech jeskyně rozhořely debaty nad tématy z vybraných oborů. Vlhko, kapající voda ani pološero nikomu nevadily.
Na konec října (po uzávěrce časopisu) je připravena prezentace Filipa Cenka, která se uskuteční v rámci Festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě. Posledním, kdo se veřejnosti představí, bude Dominik Lang, který se rozhodl spojit příjemné s užitečným v cukrárně v Táboře. Věříme, že možnost ochutnat konceptuální dortík může být pro chápání souvislostí současného umění smysluplným výstupem.
Máš umělecké střevo?
Ondřej Horák k věci červen 2013
Máš umělecké střevo? jsme na počátku definovali jako soutěž určenou žákům středních škol a gymnázií se zájmem o výtvarné umění. Cílem soutěže bylo nabídnout studentům možnost uplatnit své tvůrčí schopnosti a zájmy, příležitost sdílet své názory a diskutovat o...
RE: Národní galerie vybírá a vybírá
Vít Havránek názor říjen 2018
Byl jsem časopisem art+antiques požádán o krátký komentář k výběrovému řízení na vedoucí/ho Sbírky poválečného a současného umění Národní galerie v Praze, jehož jsem se účastnil. Pro přesnost poněkud rozvádím.
Galerie Nilufar
Adam Štech názor červen 2008
V rámci letošního milánského veletrhu designu své brány otevřela i kultovní galerie Nilufar, která stojí v samém srdci města na via della Spiga, ulici, která je jedním z nejrušnějších center oděvního designu na světě. Až se vám podaří prodrat se přes davy elegantních...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?