Mies pro MUSAC
Karolina Jirkalová staveniště červen 2007
Letošní cenu Miese van der Rohe získala dvojice madridských architektů Luis Mansilla a Emilio Tuñón za Muzeum současného kastilského mění v Leónu (MUSAC). Cenu převzali 14. května v Miesově pavilonu v Barceloně. Porota ocenila především otevřenou šachovnicovou strukturu, která nabízí prostor širokému spektru kulturních akcí. Celý komplex vznikl jako skládačka ze dvou typů prostorových jednotek – ve tvaru obdélníku nebo kosočtverce. Z větší části je jednopodlažní, osvětlení výstavních prostor je zajištěno jak světlíky, tak i vnitřními dvory. Základem budovy, která se rozkládá na ploše 21 tisíc čtverečních metrů, jsou prefabrikované betonové prvky.
Klikaté uspořádání jednotlivých sekvencí je inspirováno meandry místní řeky Duero. Také nejednotná střešní krajina připomíná rozvlněnou vodní hladinu. Vlny ostatně evokuje také půdorys stavby. Fasáda MUSACu má být pojítkem středověkého Leónu se současností – architekti zdigitalizovali barvy z vitráží v oknech místní katedrály a vytvořili tak barevnou škálu pro skleněné průčelí muzea. Fasády otočené k ostatním stranám jsou pak světle šedé.
MUSAC není jediná aktivita madridské dvojice Mansilla a Tuñon v Leónu, centru jednoho z nejchudších regionů Španělska. V roce 2001 postavili na okraji starého města koncertní sál a v současné době zasedají v porotě na místní kongresové centrum. Do soutěže pozvali nejlepší současné španělské architekty.
Cena Miese van der Rohe se uděluje od 1988 každé dva roky jako architektonická cena Evropské unie. Kromě hlavní ceny bylo uděleno také zvláštní ocenění, které získali slovinští Bevk Perović arhitekti za Matematickou fakultu v Lublani. Z českých architektů se letos nikdo nedostal ani do užší nominace.
Náměstí pro „ne-město“
Karolina Jirkalová téma prosinec 2021
Panelová sídliště získala v rámci kritiky modernismu nálepku jakýchsi „ne-měst“ a tento stín na nich ulpívá dodnes. Jejich prostorovému uspořádání skutečně chybí mnohé z toho, na co jsme zvyklí z tradičních městských struktur. Přináší to však skutečně jen
Kulturní mlýny
Karolina Jirkalová Tomáš Klička výstava listopad 2023
Otevření nových prostor regionálních galerií většinou nevyvolá velký mediální rozruch. Ale najdou se i výjimky – loni galerie PLATO v budově bývalých ostravských jatek, letos pak areál někdejších Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, kde nově sídlí hned...
To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?