Matthew Rampley a brexit
Anežka Bartlová zprávy duben 2019
Brněnská Masarykova univerzita získá kunsthistorika evropského formátu. Od prvního dubna tam nastoupí Matthew Rampley, který dosud působil na univerzitě v Birminghamu. Na změnu působiště měla vliv především vidina brexitu – Rampley získal prestižní několikaletý evropský grant ERC úrovně Advanced s rozpočtem 2,5 milionu eur a dosud není jasné, zda by mohl po brexitu v grantu pokračovat, pokud by zůstal v Británii. Brno a jeho univerzitu zvolil zřejmě i z praktických důvodů – právě z moravského hlavního města pochází jeho manželka, teoretička vizuální kultury Marta Filipová. Masarykova univerzita navíc Rampleymu udělila speciální pětiletý grant Muni Award in Science and Humanities. Seminář dějin umění Masarykovy univerzity se tak stane pracovištěm s evropským přesahem.
Rampley vystudoval klasickou řečtinu a germanistiku na univerzitě v Oxfordu, doktorát z filozofie (dílo Friedricha Nietscheho) pak dokončil na Univerzitě St. Andrews. Od roku 2010 přednáší na katedře dějin umění v Birminghamu. Rampley se ve svém bádání věnuje historii Vídeňské školy dějin umění a také vizuálním studiím – v česku vyšla jeho kniha Možnosti vizuálních studií (společně s Martou Filipovou, Brno 2007). Jeho nejnovější publikací je titul Seduction of Darwin: Art, Evolution and Neuroscience (Svůdnost Darwina: Umění, evoluce a neurovědy, 2017), může tedy navázat dialog s brněnským Ladislavem Kesnerem ml., který se na téže katedře věnuje neurovědám a jejich přínosu pro dějiny umění. Matthew Rampley je též spolupracovníkem redakce The Journal of Art Historiography. Středoevropský kontext je pro Rampleyho nicméně důležitý i vzhledem k tématu zmíněného evropského grantu, jímž jsou proměny umění a architektury ve středoevropském regionu v důsledku rozpadu Rakousko-Uherska po první světové válce a vzniku nových republik.
Chalupecký potřicáté
Anežka Bartlová recenze listopad 2019
Rámcem, který do značné míry určuje přehlídku sedmi finalistek a finalistů (včetně všech členek skupiny Comunite Fresca) je tentokrát společně sdílené prostředí: Životní, sociální, fyzické (materiálové), mediální… Kurátorky spolu s umělkyněmi a umělci se v ...
Je těžké říct, čí je to vlastně výstava
Anežka Bartlová rozhovor listopad 2020
Rozhovor s Isabelou Grosseovou a Jesperem J. Alvaerem se ohlíží za jejich víc než patnáctiletou společnou tvůrčí praxi a zejména aktuálními dvěma výstavami. Jednou z nich je samostatné dílo prezentované v rámci bienále Ve věci umění v pražském hotelu Panorama, druhou pak...
Pracovní skupina pro výzkum mimosmyslové estetiky
Anežka Bartlová portfolio červenec 2020
Proutkaři a výzkumníci / Pracovní skupina (pozn. 1) pro výzkum mimosmyslové estetiky vznikla za účelem zkoumání, mapování (pozn. 2) experimentálního ověřování (pozn. 3) a částečně popularizace (pozn. 4) výzkumu parapsychologických směrů.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?