Liberecká galerie pod palbou kritiky
Tomáš Klička zprávy prosinec 2021
Otevřený dopis tří desítek představitelů kulturní veřejnosti kritizuje nové vedení Oblastní galerie Liberec. Podle jejich názoru nepředstavil nový ředitel Pavel Hlubuček žádnou odbornou a programovou koncepci a také v personální oblasti je galerie vzhledem k odchodu několika odborných zaměstnanců ohrožena.
ilustrace Miroslav Barták
OGL patří k předním krajským institucím a v návaznosti na historii regionu se dosud profilovala mj. jako místo spjaté s výzkumem umění českých Němců.
Dopis adresovaný hejtmanovi iniciovali umělec Jan Měřička a publicista Roman Karpaš a podepsala jej třicítka osobností, mezi nimi např. kunsthistorici a bývalí spolupracovníci galerie Pavla Machalíková a Ivo Habán, dále současný ředitel klenotnice Státních uměleckých sbírek Drážďany Marius Winzeler, publicista, kurátor a kunsthistorik Jiří Machalický, umělci Rudo Prekop, David Hanvald nebo básník a kurátor Jaromír Typlt. Ti všichni vyjadřují znepokojení nad aktuálním způsobem řízení galerie. „Jistě je třeba respektovat, že každý ředitel má svou koncepci a ne všichni odborní pracovníci v ní najdou své místo. Ale v tomto případě koncepce zůstává utajena. Veřejnosti předložena nebyla a máme důvod se obávat, že ani neexistuje,“ stojí v dopise a jeho autoři dále vedení galerie obviňují z bossingu zaměstnanců. V poslední době instituci opustily dvě dlouholeté kurátorky, Anna Habánová a Zuzana Štěpanovičová, a několik dalších zaměstnanců. Předmětem sporu se stala také chystaná výstava libereckého sochaře Vratislava Karla Nováka, mj. autora kyvadla na Letné, z jejíž přípravy umělcovi dědicové nakonec odstoupili, ale galerie ji v příštím roce hodlá realizovat i bez jejich účasti.
Na nařčení ohledně bossingu a nátlaku na podřízené reagoval Hlubuček poukazem na jejich údajné nedodržování pravidel nakládání se sbírkovým fondem a doporučení Profesního etického kodexu ICOM. Ohledně chybějící koncepce oponoval poukazem na to, že základní teze představil už v květnu, tehdy však šlo jen o obecné plány. Podrobněji chce své záměry představit v prosinci, kdy v reakci na situaci plánuje krajská náměstkyně pro kulturu Květa Vinklátová společné jednání obou stran. Má tu být představena koncepce rozvoje galerie a výstavní plán, následovat by měla diskuze ohledně změn v kurátorském týmu. K dosud zveřejněným plánům Hlubučka patří ustavení odborné výstavní rady, programově se má podle jeho vyjádření galerie věnovat jednak regionálním tématům, jednak projektům širšího dosahu.
Na základě výběrového řízení nahradil Hlubuček před více než rokem ve funkci dlouholetého ředitele Jana Randáčka, který odešel do Bruselu spravovat sbírky Evropského parlamentu (viz AA 2020/10). Hlubuček před nástupem do OGL dlouho působil na Ministerstvu kultury ČR (2007–2019), kde vedl odbor ochrany movitého kulturního dědictví, muzeí a galerií.
Editorial
Tomáš Klička editorial červen 2022
První číslo ART ANTIQUES (tehdy ještě s &) vyšlo v červnu roku 2002, tedy už před těžko uvěřitelnými dvaceti lety. Historie našeho časopisu je tak objemná, až je takřka nepřehledná.
Falza a spol.
Tomáš Klička výstava prosinec 2021
Padělané umění všeobecně považujeme za cosi podřadného. Za běžných okolností leží uklizené hluboko v depozitářích a raději se o něm příliš nemluví. Nyní se ale hned na dvou výstavách ocitlo v centru pozornosti: ve Šternberském paláci Národní galerie a v Galerii...
Editorial
Tomáš Klička editorial červenec 2022
Návštěva jakékoli výstavy je vedle duševního výkonu často i výkonem fyzickým. Své o tom vědí zejména návštěvníci rozsáhlých mezinárodních přehlídek typu bienále. Hned několik vám jich přinášíme i v tomto letním čísle.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?