Kontakt a Ševčíkovi
Anežka Bartlová zprávy duben 2018
Praha – Na konci března se na pražské Akademii výtvarných umění konalo přátelské setkání k poctě Jany (1941) a Jiřího (1940) Ševčíkových u příležitosti patnácti let fungování sbírky Kontakt, jejíhož poradního sboru je Jiří Ševčík členem. Hosté se sjeli do Prahy také proto, aby pokřtili první katalog sbírky, jež je systematicky budována jako středoevropská sbírka s těžištěm v konceptuálním umění od 60. let do současnosti.
Janě a Jiřímu Ševčíkovi blahopřála řada domácích umělců, kurátorů i teoretiků, odvolávali se především na 80. a 90. léta, kdy Ševčíkovi sehráli zásadní úlohu v prosazení domácí verze postmoderny. Edith Jeřábková připomněla výstavu Ostrovy odporu, kterou společně připravili v roce 2012, Pavlína Morganová zase historii a důležitou roli Vědecko-výzkumného pracoviště AVU, které Jiří Ševčík založil a v letech 1996–2014 vedl. Vít Havránek pak přečetl text, kterým Jiří Ševčík přispěl do zmíněného katalogu sbírky Kontakt, jež odkazuje k interpretacím post-socialistické střední Evropy skrze post-koloniální perspektivu.
Kontakt je sbírka založená v roce 2004 jako projekt Erste Group a Nadace Erste, jež společně financují pořizování děl na základě výběru sbírkové komise, v níž zasedají mimo Jiřího Ševčíka též historička umění Silvia Eiblmayer, kurátor a kritik Georg Schöllhammer, kurátorka a kritička Branka Stipančić anebo Adam Szymczyk, kurátor a umělecký ředitel poslední Documenty 14. Ředitelkou Sbírky Kontakt je Kathrin Rohmberg, kurátorka 6. Berlínského bienále a spolupracovnice Vídeňské secese. Název a logo sbírky jsou vypůjčeny ze stejnojmenného díla Júliuse Kollera. Sbírka byla představena na několika výběrových výstavách, stálá expozice však programově není v plánu.
Chalupecký potřicáté
Anežka Bartlová recenze listopad 2019
Rámcem, který do značné míry určuje přehlídku sedmi finalistek a finalistů (včetně všech členek skupiny Comunite Fresca) je tentokrát společně sdílené prostředí: Životní, sociální, fyzické (materiálové), mediální… Kurátorky spolu s umělkyněmi a umělci se v ...
Je těžké říct, čí je to vlastně výstava
Anežka Bartlová rozhovor listopad 2020
Rozhovor s Isabelou Grosseovou a Jesperem J. Alvaerem se ohlíží za jejich víc než patnáctiletou společnou tvůrčí praxi a zejména aktuálními dvěma výstavami. Jednou z nich je samostatné dílo prezentované v rámci bienále Ve věci umění v pražském hotelu Panorama, druhou pak...
Pracovní skupina pro výzkum mimosmyslové estetiky
Anežka Bartlová portfolio červenec 2020
Proutkaři a výzkumníci / Pracovní skupina (pozn. 1) pro výzkum mimosmyslové estetiky vznikla za účelem zkoumání, mapování (pozn. 2) experimentálního ověřování (pozn. 3) a částečně popularizace (pozn. 4) výzkumu parapsychologických směrů.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?