Jiří Fajt a Marius Winzeler míří do Drážďan
Tomáš Klička zprávy říjen 2021
Řady kurátorů Státních uměleckých sbírek Drážďany (SKD) rozšíří dvě posily z někdejšího vedení pražské Národní galerie (NGP). Marius Winzeler, který letos na jaře skončil ve funkci vedoucího Sbírky starého umění NGP, se k 1. říjnu 2021 ujal role ředitele drážďanské klenotnice, která sestává z historické a nové Zelené klenby a tamější zbrojnice. Bývalý generální ředitel NGP Jiří Fajt stane na nově zřízené pozici vedoucího mezinárodních projektů.
Marius Winzeler ve funkci nahradí Dirka Syndrama, který post opouští po 28 letech. Padesátiletý Švýcar před svým angažmá v Praze vedl již dvě muzea v Sasku, a to Muzeum kulturních dějin v Görlitz a Městské muzeum v Žitavě. Do Prahy Winzeler přišel v roce 2016. K jeho nejvýraznějším projektům patřily realizace stálé expozice Staří mistři I ve Schwarzenberském paláci a výstava věnovaná právě kulturním vztahům na česko-německém pomezí Čechy – Sasko: jak blízko, tak daleko. Ještě před svým nástupem do SKD se Winzeler podílel na přípravě letošní drážďanské výstavy Bellum et Artes věnované třicetileté válce. Jak sbírky klenotnice, tak zbrojnice se nacházejí v prostorách Rezidenčního zámku, kde právě v historické Zelené klenbě došlo v listopadu 2019 k spektakulární loupeži historických klenotů. Většinu pachatelů sice již policie dopadla, odcizené šperky se však nenašly.
Od poloviny října byl jmenován Jiří Fajt na post šéfa mezinárodních projektů (oficiálně funkce zní Head of International Affairs). Podle vyjádření SKD bude těžištěm jeho práce rozvoj iniciativ a partnerství v oblasti mezinárodní spolupráce, a to zejména pro východní a střední Evropu. To zahrnuje mimo jiné založení mezinárodního klubu přátel. Pro server aktuálně.cz se Fajt zmínil o svých plánech, k nimž patří příprava výstavy věnované Turecku ve spolupráci se spisovatelem Orhanem Pamukem nebo tvorba nové dramaturgie pro výstavní prostory Lipsiovy budovy, která by se napříště měla věnovat současnému umění středovýchodní Evropy. Smlouvu Fajt podepsal na pět let. Po opuštění Národní galerie od roku 2019 vedl pražskou pobočku Leibnizova ústavu pro dějiny a kulturu východní Evropy a spolupracuje se vznikající soukromou Kunsthalle Praha manželů Pudilových.
Ředitelku Státních uměleckých sbírek Drážďany Marion Ackermann pojí s Fajtem už z minulosti úzké profesní vazby. Ackermann patřila k iniciátorům otevřeného dopisu ředitelů světových muzeí, kteří se Fajta po jeho odvolání veřejně zastali, a od dob Fajtova působení v NGP je vedoucí vědecké rady galerie. Mezi SKD a NGP byl realizován systém výměnných stáží zaměstnanců a po nenaplněném plánu umístění sbírek Thyssen-Bornemisza Art Contemporary v Salmovském paláci vznikla ve spolupráci s SKD výstava Salm Modern, jejíž jádro tvořilo současné umění z Hofmannovy sbírky spravované saskou institucí. Spolupráce Ackermann a Fajta pokračovala i po jeho odvolání – v roce 2019 připravil pro SKD výstavu Evy a Jana Švankmajerových.
Jak Fajt, tak Winzeler opustili NGP za dramatických okolností. Fajt, který byl na jaře 2019 náhle odvolán z postu tehdejším ministrem Antonínem Staňkem, se vloni dočkal od šéfa resortu kultury Lubomíra Zaorálka za své odvolání omluvy. Při novém konkurzu na ředitele NGP však nezvítězil. Winzeler pak v době kolem svého odchodu média informoval o napjatých osobních vztazích, kterým uvnitř instituce čelil. Předmětem konfliktů s kolegy měla být jak skutečnost, že je cizinec, tak jeho kurátorská koncepce uspořádání expozice ve Schwarzenberském paláci.
Editorial
Tomáš Klička editorial červen 2022
První číslo ART ANTIQUES (tehdy ještě s &) vyšlo v červnu roku 2002, tedy už před těžko uvěřitelnými dvaceti lety. Historie našeho časopisu je tak objemná, až je takřka nepřehledná.
Falza a spol.
Tomáš Klička výstava prosinec 2021
Padělané umění všeobecně považujeme za cosi podřadného. Za běžných okolností leží uklizené hluboko v depozitářích a raději se o něm příliš nemluví. Nyní se ale hned na dvou výstavách ocitlo v centru pozornosti: ve Šternberském paláci Národní galerie a v Galerii...
Editorial
Tomáš Klička editorial červenec 2022
Návštěva jakékoli výstavy je vedle duševního výkonu často i výkonem fyzickým. Své o tom vědí zejména návštěvníci rozsáhlých mezinárodních přehlídek typu bienále. Hned několik vám jich přinášíme i v tomto letním čísle.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?